През тази година българските потребители се очаква да похарчат над 110 млн. лв. за "черния петък", показват данните на Асоциацията за защита на потребителите (АЗП). Това е с 10 на сто повече от миналата година заради инфлацията и по-дългия период на кампанията, която започна по-рано - още от началото на ноември, заяви председателят на организацията Пейо Майорски, цитиран от NOVA.

На 28 ноември ще бъде кулминацията на "Черен петък", а над 50 на сто от българските потребители ще пазаруват. Средната сума, която ще похарчи всеки човек, е около 550 лв., като най-голямо е пазаруването в търговските центрове и онлайн магазините. Най-предпочитаните стоки ще бъдат дрехите, обувките и електрониката, смятат от асоциацията. Отстъпките средно са между 30 и 50 процента.

"Пазаруването покрай тази кампания може да се превърне за някои в ден на черните измами и заради двете цени в лева и евро", предупреди Пейо Майорски. "Най-вече нарушенията идват при интернет пазаруването. Вече постъпват сигнали, че в някои физически и онлайн магазини постепенно завишават цените си във времето преди "Черен петък“, така че да могат да предложат по-големи отстъпки за продукт, който е на цена, по-висока от действителната", обяви Майорски. "Винаги събирайте информация за цените предварително, за да получите добра представа за това, колко действително струва даден артикул и да намерите къде всъщност можете да получите най-добрата отстъпка", съветва той.

Други са пострадали, след като са поръчали стока, която е била доста намалена, само че след заплащането ѝ са получили нещо различно или с много лошо качество. "Съветваме хората да подават сигнали в "Икономическа полиция" и в Комисията за защита на потребителите (КЗП). Сумите, които се губят при подобни измамни сделки, стигат до 2000 лв., особено за някоя по-скъпа техника. Основният ми съвет към всички е да зaложат на проверени сайтове, които са се утвърдили и се ползват отдавна", каза Пейо Майорски. Според него първо винаги трябва да гледаме цената в лева и евро, а не процентите, които ни дават, защото там е уловката.

Често търговците обявяват намаления от 40-50 процента, като хората остават с впечатление, че всички стоки са намалени, което не е така, защото обикновено биват намалени само определени групи стоки. Стоките, намалени с най-голям процент, обикновено са най-малко търсените на пазара. Потребителят обаче вижда голямото намаление, не разглежда внимателно, не чете съществените характеристики и се подлъгва да купи.

"Винаги следете цените на намалените стоки, четете внимателно правилата на промоциите, внимавайте със ситния шрифт и с условията за доставка. При онлайн покупки, имате право да се откажете от нея, да я върнете или замените", подчертава още Пейо Майорски. "Бъдете особено внимателни, ако в магазина ви предложат "стоков кредит", особено ако покрай него има още нещо - например застраховка. Обикновено в магазина се предлага такъв кредит с 0 на сто лихва. Тъй като в подобни случаи печалбата за кредитодателя е с много нисък размер, е възможно да ви предложат услуги срещу допълнителни такси като застраховки и т.н. Потребителят не е задължен да приеме. Ако приемете заема и решите да го погасите предварително, фирмите за бързи заеми нямат право да събират допълнителни такси, с изключение на договорите, в които е фиксиран лихвеният процент. Може да се предвиди такса до 1 на сто от размера на кредита", обясни Пейо Майорски.

От Асоциация за защита на потребителите препоръчват няколко важни стъпки на "Черен петък":

Пазарувайте от онлайн магазин, който познавате или сте проучили. В адреса на линка трябва да има S (https), както и катинарче, което е знак за сигурност. Ако се окаже, че сте пазарували от некоректен търговец, оспорете плащането пред банката. По-добре е да го направите писмено, за да получите и официален отговор. Имайте предвид, че за тази процедура банката може да начисли такса.

Не купувайте импулсивно - предварително. Решете какво ви е необходимо или искате, складирайте го във виртуалната си пазарска кошница и изчакайте деня с намаленията, съветват от асоциацията.

Щом набележите желаните стоки, обиколете магазините (или проверете в съответните сайтове) и вижте цените им преди намаленията. Сметнете дали обявеното намаление е равно на обещания процент, допълват от организацията и припомнят, че при онлайн пазаруването купувачът има 14 дни период за размисъл, в който може да върне продукта.