Американски художник представя дивана на Борисов и живота на мутрите в самостоятелна изложба в Пловдив. Експозицията с картините на 24-годишния Аарон Рот е озаглавена "Бейж" и се открива тази вечер от 18:00 ч. в галерия "Сариева".
Младият автор живее в България от 12-годишен, а творчеството му е повлияно от "чалга" културата и естетиката на новобогаташите. Чужденецът прави паралели с културата на масите в САЩ като преоткрива иронично българския бит, с фокус върху народопсихологията на „богатите бедни“ и „бедните богати“.
„Семейно танго“ ще танцуват в Дома на младоженците
Рот представя типичната за нашите ширини естетика на "мутробарок" или "мутра-елит", изобразявайки символите на тукашните представи за лукс - кожа, злато, пистолети, скъпи коли, маркови придобивки.
Авторът не се интересува само от тази особена балканска мода, но и истините за корупцията, политиката и социалния ред, които те прикриват, и ги смята за универсален пример за случващото се в света днес.
Десислава Трифонова: Благодарение на г-н Борисов някои сме депутати, други - кметове
Творбите му са пряко свързани със суровата политическа действителност, която ни заобикаля години наред, и не се страхуват да назоват конкретни имена или ситуации.
Платното „Диванът на Боби“ на пръв поглед изобразява близък план на кожен диван. Художникът споделя, че в действителност е нарисувал дивана, който бившият премиер на България, Бойко Борисов, е имал в кабинета си. За Рот този диван символизира мафията в политиката.
В изложбата могат да бъдат открити още подобни препратки към действителни личности, като бургаския бизнесмен и политик Бенчо Бенчев и любимият дизайнер на новобогаташкия елит Филип Плейн.
„Сивото на икономиката“ е замаскирано не просто под безлично бежово, а е придобило актуалния „аристократичен цвят“ „бейж“. Той става предпочитаният цвят за „поръчване“ от зрелия мутра-елит. Бежовото е цветът на неутралността и тушираното напрежение. Символно той преминава в политическото, той е цветът на етиката и естетиката на Европейския съюз, пред който всички сме равни.
В по-дълбок психологически план и тоналност изложбата „Бейж“ засяга и други теми за привидността и нейната риторика – а именно тези за православието. Масово произвежданите религиозни сувенири се превръщат в интериорни точки на напрежение, православието – в оръжие, а религиозната символика – в медиен език за манипулация. Картината „Без заглавие“ буквално кореспондира със следните скорошни медийни заглавя: „ЧУДО! Делфини извадиха икона на Богородица от морето“. Художникът представя красива романтична картина на два делфина и икона.
„Бейж“ на Аарон Рот е изложба за незабележимия фалш, водещ до съучастие.
Изложбата "Бейж" може да се види до 31 март в галерия "Сариева" в Пловдив на ул. "Отец Паисий" 40.