Пропагандата е ефикасна, защото ни докосва там, където са нашите уязвимости. Въпросът е къде е нашата уязвимост като съвременни българи и като общество, защото точно там ни удря това, което започна през 2013-та година и след това стана масирано след анексирането на Крим. Това коментира в ефира на Дарик преподавателят по социология в СУ „Св. Климент Охридски” Милена Якимова.

В радиопоредицата на Дарик „За медиите (само) критично” Милена Якимова представи книгата си „Страх и пропаганда” и посланията, които стигат до българите от началото на войната в Украйна- 

Въпреки че книгата е написана преди 5 години, а издаването й е подготвяно миналата година, „Страх и пропаганда” е особено актуална на фона на войната в Украйна и действията на Русия.

Преди няколко години екип от изследователи – социолози, философи и културолози, в който участва и Милена Якимова, представи проучването си за антилибералната пропаганда в родните медии.

„Пропагандата ни внушава, че знаем какво искаме и то е да бъдем оставени на мира, да не се занимаваме с обществените дела – да сме дезангажирани. Гражданското бездействие тя го произвежда в доброделетел”, коментира днес в студиото на Дарик тя.

По думите й „това е Кремълският пакет, който се произвежда там след големите протести  през 2011 г. и след Майдана. Този „пропаганден пакет” обаче не е внесен в България само по линията на Кремъл, защото със сигурност има медии, които го провеждат геостратегически без оглед на вътрешнополитическата ситуация, обясни Милена Якимова.

Тя посочи малки маргинални сайтове, през които се тиражират опорните точки на руската пропаганда в момента. И изреди опорни точки, които за хората трябва да са ясен знак за тази пропаганда като например: опорката, че САЩ и НАТО са неразличими, свотовен хегемон и кукловод.

Втора опорка е „Европа залязва, защото е обединена”, третата  – Русия се въздига. „Сега към тази последната се добави опорката, че Путин е въоръжен до зъби миротворец, а войната е започнала, за да не започне войната. Че въоръжени до зъби руснаците нападат, за да не бъдат нападнати”, обясни социологът.

Пропагандата озлобява слабите - онези, които се чувстват слаби сред нас срещу по-слабите. Тя пакетира тревожността на хората и я опакова в страх, подчерта Милена Якимова.

Според нея в „разсеяното ни внимание”, с което следим събитията по света редом с делничните си задачи, трябва да бъдем внимателни какво и откъде приемаме като послания.

„Словесните действия от страна на пропагандата бяха подготовка за разширяването на руското влияние, но не сме си го представяли като възможна конвенционална война”, коментира Милена Якимова.

Кой е човекът, който шепне в ухото на Путин

В рубриката „Из медиите по света“ Румяна Червенкова от „Капитал“ коментира, че в информационното пространство в Русия почти не останаха „врагове“. „Последното издание, което затвори и се съпротивляваше до край – Новая газета, получи второ предупреждение от руската цензура. Което означава и заплаха за онези 15 години затвор. Те наистина затвориха до края на т.нар. военна операция в Украйна“, каза тя.

По думите й е хубаво да знаем какво стои зад тази пропагандна истерия на режима в Кремъл. „Тя си има лице и според една от публикациите на сп. „Форбс“ тези дни това лице е Юрий Ковалчук, наричан дезинформационният генерал на Путин. Както е озаглевена и статията – това е „човекът, който шепне в ухото на Путин“, коментира Румяна Червенкова.

70-годишният олигарх е наричан също личен банкер на Путин – това също е важно, защото когато в медиите и пропагандата става дума за идеи и възгледи, отзад стоят огромни суми пари, добави тя. И посочи, че Ковалчук чрез своята холдингова компания има контрол върху новините, които руснаците чуват и виждат почти 100 процента.

За грамотността на работещите в родните сайтови и тези в правителствения пресцентър е коментарът тази седмица на Иво Беров в редовната му рубрика „Златна малинка“. За „преписването с грешки“, при което „акватория“ става „екватория“, а загубите на руската армия в Украйна се оказват около 16 400 000, вместо 16 400. Разликата е в една запетайка, която в сайта не са видяли. Оказва се обаче, че запетайките могат да бъдат не само съдбоности, но и смъртоностни“, коментира Иво Беров.

Чуйте целия разговор в ефира на Дарик. 

Подкрепата за „Дарик“ е осигурена от Фондация „Америка за България“. Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на „Дарик“ и не отразяват непременно вижданията на Фондация Америка за България или нейните партньори.