„Наградата дава добавена стойност към формалното образование. В последно време става все по-ценно да правиш нещо смислено в извънучебно време. Това се превръща в ценност, която и университети, и работодатели оценяват все повече“, сподели мениджърът корпоративни партньорства на Фондация „Международна награда на херцога на Единбург“ в България Кристина Атанасова в предаването „Кой говори?“ по Дарик радио.
Националният директор на програмата в България Лилия Харизанова разказа повече за началото на наградата, нейната структура и значение:
„Международната награда на херцога на Единбург (Наградата) е програма за личностно развитие и неформално обучение, която принц Филип създава преди 65 години заедно със своя ментор Курт Хан. Тяхната идея е да насочат енергията на младите хора и да създадат една рамка, в която те успяват да насочат тази енергия към нещо полезно за общността. Желаят да насърчат изграждането на нови умения, физическа активност и доброволчество в младите хора, а освен това и връзката с природата чрез мотивиране на приключенски дух.“
53 младежи получиха отличия в наградата на херцога на Единбург
Тя добави, че и до днес това са основните направления в наградата.
„В началото наградата е била по-елитарна, но целта е с времето тя да стане достъпна за всички, както е и днес. Направленията са 4, като във всяко едно от тях младежите имат свободен и разнообразен избор. Имаме три различни нива: бронзово, сребърно и златно, които се различават по своята продължителност“, допълни Кристина.
Президентът и посланикът на Великобритания отличиха постиженията на 53 български ученици
Лилия разказа, че 8 млн. души от 144 страни са част от програмата, а през миналата година 271 души са наградени в България.
„Идеята е всеки един млад човек да може да достигне до наградата. Няма никакви ограничения независимо от регион, специални нужди. Наградата е еднаква навсякъде. Сертификатът, който всеки завършил програмата получва, е с еднаква тежест във всеки край на света“, добави тя.
Основната дейност на фондацията в България се осъществява чрез училища и образователни институции. Понякога си партнират и с общините.
Кристина заяви, че през последните две години са развили дигитален център на наградата. Така всеки, който желае да стане част от нея, може да се свърже с тях и екипът им изпълнява функциите, които биха извършвали образователните институции.
Фондацията дава методологията и лицензира учебните заведения да работят с наградата. Няма елемент на финансиране, а по-скоро повишават престижа на училищата, с които си партнира.
„Младите хора споделят, че наградата е приключението. За тях поощрението е нематериалната награда. В училището програмата се възприема като сертифициране на извънкласните дейности. Наградата се стреми учениците да поемат отговорност, да се овластяват и да се отчитат сами. Ролята на учителите е по-скоро да бъдат ментори. В периферните градове желанието за участие в програмата е много голям Програмата е с отворена архитектура, естествено в столицата много училища прилагат програмата отлично, но интересът се забелязва и от частни, и от малки държавни училища“, сподели Лилия.
Тя разказа още, че по време на програмата младите хора имат ментор, който също научава много покрай младежите.
Наградата е гъвкав инструмент и може да бъде прилаган по различен начин за целите на училището или институцията. Има добри практики училищата да привличат партньори чрез наградата.
„Много обичаме моментът, в който младите хора споделят своя опит и преживявания. Те често споделят: „Разбрах, че аз съм наградата““, сподели Кристина.
„Тази награда е една игра. Има десет философски принципи в нея, а един от тях гласи „Без съревнование с другите“. Това не означава да не се състезаваш със себе си. Идеята на нивата е свързан с елемента на прогресивността. Всяко ниво има четири направления, като разликата е в тяхната продължителност“, добави националният директор на фондацията.
Тя разказа историята и прогреса на един от първите младежи, завършили програмата в България и допълни, че сред най-ценните неща на наградата са инициативността и свободата, която се предоставя на младите.
В края на разговора те споделиха и за своята програма Stand by me, разработена специално за младежи и деца от Украйна. Двете дами разказаха и за своето партньорство и работа с фондация „Reach for change“.
В репортажа на Мариана Корчакова ще научите историите на две момичета, които са били част от наградата. Те споделят за своите истории, опит, преживявания и умения, които са получили и развили по време на програмата.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Четете актуалните новини за предсрочните парламентарни избори, анализи, коментари и всичко от деня на вота: