Бившият Туитър може да изчезне или да помогне за формирането на едно “тъмно” бъдеще, в което да се чуват гласове на нов авторитарен свят, алармира The Guardian.

Това ли беше седмицата, която отбеляза смъртта на X? Социалната платформа, смятана преди за утопичен пазарен площад за обмен на информация, претърпя най-голямото си “изселване” досега.

Bluesky, който се очертава като най-новия съперник на X, натрупа 16 милиона потребители, включително 1 милион в рамките на 24 часа миналата седмица. Стотици хиляди хора напуснаха бившия Twitter след изборната победа на Доналд Тръмп на 6 ноември.

Това ли е (най-накрая) краят за X?

Катализаторът е собственикът на X, Илън Мъск, най-богатият човек в света, който трансформира сайта на социалните медии и го използва като мегафон, за да запрати Тръмп в Белия дом.

Мъск в Белия дом

Новоизбраният президент на САЩ вече каза, че Мъск ще оглави новия отдел за ефективност на правителството. Сега милиардерът е в сърцето на правителството на САЩ, но не се нуждае от одобрение от Сената за действията си и може да продължи да работи в частния сектор. Позволено му е да задържи X и неговите 204 милиона последователи, както и да оглави компанията си за електрически автомобили Tesla и ракетната компания SpaceX. За първи път в историята голям технологичен милиардер оформя демокрацията не само индиректно, чрез медиите си, но и директно - от Белия дом.

Снимка: Илън Мъск

getty

Още през 2022 г. Мъск туитна, че „за да заслужи Twitter доверието на обществото, той трябва да бъде политически неутрален". The Guardian припомня, че тогава той пусна туит и че „Тръмп ще бъде на 82 години в края на мандата си”, а това е твърде напреднала възраст, за да “бъде главен изпълнителен директор на каквото и да било, камо ли на Съединените американски щати“.

Месеци по-късно, когато Мъск купи Twitter за 44 милиарда долара, той уволни модераторите на съдържанието и наложи такса за проверка на акаунта, което означаваше, че хората могат да си купят влияние. Twitter беше ребрандиран на X, загуби милиони потребители и възстанови акаунта на Тръмп, спрян след бунта в Белия дом през януари 2021 г.

Getty Images

Разпространението в X на алтернативни десни диатриби, реч на омразата и ботове, както и собственият сблъсък на Мъск с правителството на Обединеното кралство по време на бунтовете през август, доведоха до нарастващо безпокойство сред потребителите на X. The Guardian и Observer обявиха миналата седмица, че присъствието им на сайта вече е несъстоятелно и те повече няма да публикуват.

Твърде токсично

Писателят Стивън Кинг също напусна мрежата като заяви, че е станало „твърде токсично“. Носителите на Оскар Барбра Стрейзънд и Джейми Лий Къртис също напуснаха платформата.

X на практика се превърна в Truth Social premium“, каза Марк Кариган, автор на Social Media for Academics, имайки предвид твърдо дясната социална медийна платформа на Тръмп. А в технологичните среди се говори, че Truth Social на Тръмп може да се “сгъне” в X.

Ако това се случи, чии интереси са приоритетни?

Щеше ли Мъск да потисне критиката към авторитарните правителства, с които прави бизнес, или да я насърчи? В медийното шоу на Доналд и Илън кой е марионетката или плащащият?

Getty

Джонатан Монтен, професор по политически науки в UCL, е скептичен относно трайността на връзката между новоизбрания президент на САЩ и собственикът на Х.

Използването на Мъск от Тръмп беше както частни пари, така и предоставяне на платформа или използване на платформа за по-благоприятна про-Тръмп линия“, каза той .

Марката Тръмп

Годините около 2010 г бяха спокойните дни на Twitter, когато активисти, художници, адвокати, академици, политици, журналисти и специалисти от всякакъв вкус можеха да се свързват, да споделят информация, да обменят идеи и следят събития в реално време.

Снимка: Unsplash

Би било лесно Мъск да се представи като плашилото, но някои твърдят, че TikTok и появата на алгоритмичната времева линия са унищожили фундаментално Twitter. Социалните медии започнаха да се оптимизират цялостно и така алгоритмите приоритизираха „най-доброто“ за печалбата, а не за интереса на потребителите.