Гост в студиото на "Следобедния блок с Георги Донков" по Дарик радио е Теодор Михайлов, рекламист и продуцент (автор на класацията “Изборни дебили”). Той коментира информацията, че на 27 октомври ДАНС обяви, че заместник-министърът на електронното управление Михаил Стойнов е заснел изходния код на софтуера на машините за гласуване. Това се е случило след първата проверка на кода, която беше направена на 23 октомври в присъствието на експерт от “Сиела Норма” и представители на регистрираните за местните избори партии, коалиции и инициативни комитети.
"Това е план, който няколко месеца се развива. Прочетох доклада. Истината е, че нашият министър на електронното управление може би не е трябвало чак толкова да се поддава. Нямам обяснение за какво са му били тези кодове, той нищо не може да направи с тях. Не може да хакнеш нещо, което не е вързано с интернет. Самата машина принтира една бележка и се сравянва с данните в машината и след това се верифицира. На хартиената коалиция им е важна провинцията, общинските съвети. За мен това си е активно мероприятие, направено по учебник. Получи им се резултат. Машините ги няма. Зад това стоят всички тези, които не им е изгодно да няма манипулации в протоколите. Цялото това разрушаване на доверието към тези машини се настройва по този начин. Никой до момента не е демонстрирал и казал как се хаква машина. Няма как да се покаже. Основната функция на машината е да елиминира неправилното маркиране, човешкия фактор. При тези бележки, които излизат, няма как да стане грешка там", заяви Михайлов.
"Възможно е сегашната атака да обслужва няколко кръга, дори и такива, които не участват в самата атака. В сравнителната степен тази предизборна кампания си беше много добре. Въпреки че всички искаха да е по-ефектна. Има и умора, за последните години ходихме на толкова избори, колоко за последните 15 не сме ходили. Самата реклама губи своя ефект, защото хората имат чувството, че постоянно живеят в някакви избори. Да направиш впечатление вече е доста по-сложна задача. Има някаква рутина при предизборните кампании. Всички правят брошури, например. Никой не им обръща внимание обаче. Шатрата в парка е задължителна, каква кампания ще е без шатра. Танцуват хора... за да се слезе до народните маси, задължително трябва да се танцува хоро", пошегува се той.
"Занивамал съм се с политически маркетинг само като консултант. Цялостна кампания не съм правил, слава богу. Аз съм далеч от това да давам някакви съвети, но аз бих ги посъветвал да ходят и да звънят по вратите на хората, да се представят очи в очи, както се прави в Америка. Хората трябва да те опознаят. Трябва да опознаят в какво вярваш и какво смяташ да направиш за тях и как би им се подобрил животът и цялата среда. Това е много добър момент. Срещайки се с един човек по този начин, този човек ще разкаже за разговора на още хора. Важен е директният маркетинг. Хората обичат да имат пряк контакт с някого. Това по телевизията слага една стена между кандидата и хората", категоричен е той.
Днес България избира местната власт. Малко над 6 милиона и 48 хиляди души имат право да гласуват на изборите за кметове, кметски наместници и общински съветници. След последните решения на ЦИК този път избирателите ще могат да гласуват само с хартиена бюлетина. В над 11 000 секции отново ще има видеонаблюдение и излъчване на резултатите.
Особеност при местните избори е, че за всеки отделен избор - за кмет на община, на район или на кметство, както и за общински съветници, се гласува с отделна бюлетина. Избирателите получават различен брой бюлетини в зависимост от това колко вида избор има в населеното им място.
Бюлетината се сгъва пред избирателя от секционната комисия, а на гърба ѝ се полага печат. Гласува се зад паравана, като след това избирателят занася бюлетината - отново сгъната, до комисията, за да ѝ ударят втори печат и да откъснат отрязъка с номера ѝ. Никой от комисията няма правото да я разгъва. След това избирателят я получава обратно, за да я пусне в урната. Подписва се в избирателния списък и си взема документа за самоличност.
Гласоподавателят отбелязва вота си за кмет и листа с общински съветници, като поставя знак Х или V в квадратчето с номера на избрания от него кандидат, партия или коалиция, или в това на опцията "Не подкрепям никого". Отбелязването с тези знаци е действително само ако е с химикалка, пишеща със син цвят.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts