Ако сега попитате, много хора ще ви кажат, че проблемът на българското образование е в дисциплината. А обикновено липсата на дисциплина е в резултата на това, че това, което им се случва на учениците не им е достатъчно интересно и те не могат да видят смисъла и перспективата, която имат в това, което правят. И съответна тази дисциплина е просто начинът, по който ние виждаме, че нещата не се случват така, както трябва. Тя е следствие, не е причина. Първо трябва да оправим образованието и това ще оправи дисциплината”.  Така образователният експерт и основател на фондация “Темпо” Милена Ленева коментира липсата на ефективност в българското образование. Тя, заедно с председателя на УС на Сдружение “Образование без раници” Иван Господинов, анализираха нуждата от промяна в учебния процес в рубриката “Смисълът” в предаването “Кой говори” по Дарик радио. 

Милена Господинова определи като генерален проблем в образованието това, че масово се смята, че ако нещо е интересно, то не може да бъде задълбочено и сериозно.

“Много често в училище казват, че трябва да улеснят материала, защото им е много трудно на децата. В такъв случай аз обичам да казвам: Защо като рекламират електронни игри например, никой не я рекламира с “Това е една много лесна игра”. Очевидно проблемът не е , че е много трудно, а че наистина не е много интересно и не изисква от теб да се задълбочиш”, обясни тя.

Иван Господинов подчерта, че има разлика между забавно и интересно

“Смисълът”: Какво е мястото на играта в образованието?

“Понякога се получава така, че нещо, което наричаме интересно в контекста на образованието в крайна сметка е забавно. На английски има един термин Edutainment (бел.ред. - education, entertainment - образование, забавление). Според мен нещо, за да е смислено и интересно на учениците в класните стаи, то трябва да бъде свързано с тяхната идентичност по някакъв начин. Т.е. учейки за това нещо да учиш и за себе си”, обясни Иван Господинов.

Той уточни, че често когато се говори за дисциплина, се има предвид подчинение, а много по-интересно за учениците би била самодисциплината - те в какво биха фокусирали вниманието си.

Слушайте и гледайте целия разговор в прикачения звуков. 

*Това предаване се реализира в рамките на инициатива „Какво наистина означава ЕС за теб?“, финансирана от Европейския съюз и фондация „Институт Отворено общество – София“ (ИООС) и изпълнявана в рамките на проект „Права и ценности“ от фондация „Четиридесет и две“. Изразените възгледи и мнения са единствено на авторите и не отразяват непременно тези на Европейския съюз или на Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA) или на ИООС. Нито Европейският съюз, нито EACEA, нито ИООС могат да бъдат държани отговорни за тях.