От днес Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ започва поетапни протестни действия във връзка с предстоящото приемане на държавния бюджет и недостатъчните средства, предвидени в него, за устойчив ръст на възнагражденията в градския транспорт в страната.

Пред Дарик радио инж. Александър Шопов, председател на Федерацията коментира, че сериозен проблем е и липсата на кадри и тенденцията служители да напускат и да търсят по-добри условия на труд. Шопов уточни, че всичко това води и до натрупване на големи количества извънреден труд, достигащи до над 250 хил. часа за тази година в някои от дружествата.

"Първата стъпка от протеста на работещите в градския транспорт в страната е мирна – от днес са поставени протестни табели върху превозните средства, както и по билетните каси и работните места на служителите. Ако управляващите не се съобразят с исканията на работещите в сектора, предстоят следващи етапи от протеста, които се уточняват". Това обясни пред Дарик радио инж. Александър Шопов, председател на Федерацията на транспортните синдикати.

„Исканията на работещите са абсолютно справедливи и отразяват пазарната икономика. Искаме 37 млн. лв. допълнително в държавния бюджет за 2024 г. за целеви средства за увеличаване на заплатите в системата на градския транспорт в страната”.

Той обясни, че става дума за хора, които всекидневно отговарят за животите на десетки хиляди пътници.

Относно заплащането Шопов даде различни примери. Стартовото възнаграждение за ватман в електротранспорта е около 1800 лв., такава е и заплата на шофьорите в градския транспорт.

„В „Метрополитен” – един дежурен ръководител движение започваше на 954 лв., миналата година имаше две увеличения по 150 лв., като в момента стартовото възнаграждение е 1300 лв. Тук говорим за висшист, който четири години е учил в университет”.

В сектора основен проблем е и липсата на кадри, такива няма заради липсата на перспектива и ниското стартово заплащане. В столичния електронекспорт 40% от работещите водачи са пенсионери.

„Като за момента в електротранспорта в София липсват около 150 водачи, а в автотранспорта са около 250. Има недостиг на инженерен персонал, на почистващ персонал и изобщо по всички нива в предприятията. Подобна е картината в цялата страна”.

Всичко това води до натрупване на големи количества извънреден труд, достигащи до над 250 хил. часа за тази година в някои от дружествата.

„Ако ги разбием се получават около 1500-200 часа извънреден труд на година на човек, което отново надхвърля дори разрешенеите”.

За момента разбиране от страна на държавата няма.

„Един човек в градския транспорт, работейки на няколко места, понеже средстата не му стигат, отивайки след това на основната си длъжност - той е преуморен, като сложим и извънредния труд, опасността от инциденти се увеличава. Всичко това е казано на срещи на КНСБ с министерствата на финансите и транспорта, както и с част от представители на политическите партии. Те са наясно със ситуацията, за съжаление за момента, специално от държавата, не виждаме положителен ефект от разговорите, защото в бюджета за 2024 г. няма заложени допълни средства за увеличаване на заплатите”, обясни Шопов.

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм