Скелети на десетки автомобили бавно се надигат в Странджа с настъпването на пролетта. Пред пътуващите на юг от Бургас в посока пограничните райони се разкрива неестествена картина - природният парк е превърнат в гробище за стари коли.
Возилата изникват едно след друго като странни видения край Индже войвода, Стоилово, Босна…Гледката отблизо е смайваща - колите буквално са транжирани на порции. Най-напред някой предвидливо е свалил регистрационните им номера, друг е отнесъл всички автомобилни гуми, трети се е погрижил за фините настройки - задигнал е чистачките, тонколоните, огледалата... Накрая са изтръгнати воланите и седалките. Това, което не е могло да се усвои от човешката ръка, е оставено на естествените процеси на природата и колите постепенно се разпадат под открито небе.
Впечатление прави един белег, който се повтаря при всички – предните стъкла са простреляни. Знакът прилича на маркировка.
Кой оставя тази следа и колко време е отнело автомобилите да придобият завършения облик, в който репортер на Дарик ги откри, очевидно трудно може да бъде изяснено от официалните институции. За разлика от местното население, ловците и лесовъдите в района, които имат съвсем логично обяснение за мистерията с автомобили - фантоми в Странджа, свързано с не чак толкова популярни методи за пресичане на мигрантския натиск в пограничните райони и механизмите за „противодействие и неутрализиране“ на трафикантите, превозващи с коли бежанците.
Автомобили-фантоми в горите на Странджа
Необичайните находки вероятно са убягнали от полезрението на РИОСВ-Бургас, които пред Дарик съобщиха, че "за пръв път чуват за подобен случай". Екоинспекторите не видяха проблем в рамките на ресора им, поне на този етап. И с едно докосване прехвърлиха топката в полето на МВР, като дебело подчертаха, че казусът със сигурност би представлявал интерес за вътрешното министерство. Въпросите обаче, които изпратихме до пресслужбата на МВР-София с молба за изясняване на случая, бяха пренасочени към лабиринтите на НПК и ЗМВР. А фактите потънаха в правната мъгла на хипотезите:
Информация, безспорно полезна, която обаче не дава конкретен отговор на "запитването", което отправихме към вътрешното министерство:
Кои са собствениците на тези коли? Кой ги изоставя в гората? Защо, вместо да са в паркинг на съответното гранично полицейско управление, ако с тях е извършено престъпление и каквито са изискванията на закона, се намират в природния парк?
Трафиканти превръщат Странджа в морга за автомобили
Междувременно, жители на Стоилово довериха, че в една от горските пресечки в селото, има цял камион в същото печално състояние. Местните разказват, че с него били превозвани трупи, а между тях били скрити мигранти. В района имало и захвърлени одеяла, раници, лични вещи, че дори и документи, които очевидно не са били чак толкова примамливи. За разлика от камиона, който бързо бил претарашен.
Жителка на съседно село, която по време на обхода из странджанските местности репортер на Дарик помоли за упътване към разклона за Босна, където имало още един автомобил-фантом съобщи, че от колата отдавна не е останало нищо ценно. Но пък насочи към други возила, зарязани в околността. И подшушна, че ако човек побърза, все още може да се сдобие със сравнително запазени части от тях.
Там, между купчината старо желязо, като трън в очите се набива цял наръч документи, които дъждовете незнайно как са пощадили- фактури с данни на фирми, лични имена на купувачи, продавачи, телефонни номера, бележки, изписани на ръка за петдесет процентова отстъпка, оставени да изгниват на произвола на природните стихии на пода в колите.
Впечатление прави и още една подробност - върху предните, счупени стъкла още са запазени стикери за застраховка „Гражданска отговорност“ и годишен технически преглед - все улики, които биха могли да дадат информация за собствениците на автомобилите, купувачите, ползвателите, броя на курсовете в пограничните райони, да се свържат с други евентуални престъпления и пр. И да потвърдят или отхвърлят версията, че колите-фантоми са използвани от трафиканти за превоз на бежанци. А също и да дадат по-ясна картина на мигрантската вълна в страната ни. Ако някой все пак прояви "оперативен интерес".
„Все едно да намериш труп в центъра на Бургас и да го прескочиш“, обобщи ситуацията бивш криминалист.
Д-р Дико Патронов - лесовъд, ексдиректор на Районна дирекция по горите в Бургас:
Безобразие е да обречеш една територия, която наричаме белите дробове на Бургас
Да скриеш по този начин отпадъци, които не могат да се разградят столетия, означава да обречеш на замърсяване една територия, която наричаме „белите дробове“ на Бургаска област. Няколко стотин години са необходими, за да се разпадне в почвата една найлонова торбичка, а тук виждаме цели автомобили. Представете си колко дългосрочни ще се промените, които ще настъпят в екологичното състояние на територията.
За цялата тази история си има отговорни и оторизирани структури. Това са неща, изписани в закона, няма какво да се усуква. Случайни работи не стават. За да има толкова много струпани накуп отпадъци – лични вещи, здрави раници, храна в срок на годност, мобилни телефони и пр., това означава, че тук се извършва някаква обработка на тези хора, които са залавяни.
Хванали са ги някъде и те са били принудени да захвърлят всичко. Не падат от небето всичко това. Бяха изяснени някои неща- имаше хора, които злоупотребяваха, крадяха от тях разни работи и ги връщаха в Турция с обърнати джобове.
Това, което остана са купищата боклуци в Странжда. Сега виждаме и автомобили в гората-да ги изостяват в природния парк- това е безобразие. Знаете, танковете от Втората световна война, които бяха заровени в окопи във Факия и искаха да ги откраднат, впоследствие на собствен ход ги откараха в музеите. С една кола ли няма да се справят?