Автомобили – фантоми, без регистрационни номера и с неизвестни собственици, превземат Странджа. Северните склонове са като нелегален пункт за бързо оборотни авточасти втора ръка. В това се увери репортер на Дарик – Бургас, който на път за ГКПП –Лесово регистрира мимоходом две коли- изоставени и ограбени до скелет. Бдителни граждани „рапортуваха“, че са забелязали и червен микробус, претърпял същите несгоди. А неофициално магистрати разкриха, че във вътрешността можело да се открият и още подобни „инсталации“.

Трафиканти превръщат Странджа в морга за автомобили

Оказва се, че насред гората изниква цял автопарк и официално до момента няма информация как тези возила периодично се появяват там. 

Според местните, районът е възлов маршрут за трафик на мигранти. Даже в началото на миналата седмица пет погранични села заплашиха да блокират международния път към ГКПП Лесово, ако бъде закрит полицейския участък. Служебният МВР министър Иван Демерджиев увери, че предложението е оттеглено и участъкът няма да бъде закрит. Затова и сега населението разчита на съдействието на МВР, в чиито правомощия е да открие кой и защо е зарязал колите в пограничната зона. Становище се очаква и от останалите органи на досъдебното производство. Тяхна задача е да установят по каква причина, ако е разкрито, че автомобилите са използвани като средство за престъпление, не са иззeти като веществено доказателство, според указанията на НПК. И защо, вместо да се съхраняват в паркинга на съответното полицейско управление, са оставени да бъдат плячкосвани. Реакция би следвало да има и от РИОСВ, заради превръщането на Странджа в морга за автомобили.

От екоинспекцията в Бургас съобщиха пред Дарик, че казусът стои на първо място пред МВР. На 15 март, ден след като подадохме сигнал, от РИОСВ превантивно изпратиха съобщение до медиите. В него информираха, че са издали предписания до кметовете на 13-те общини в Бургаска област „за идентифициране на замърсените терени в съответната община, изготвяне на график за почистването им, както и краткосрочни и дългосрочни планове за организация и контрол с цел ликвидиране на старите и недопускане възникването на нови замърсявания“. Срокът е до 26 април 2023 г.

От РИОСВ- Стара Загора, в чийто обсег е Болярово, ни посъветваха да изпратим молба в писмен вид, за да я насочат към Министерството на околната среда и водите. 

Организирането на екоинициатива за премахване на колите от Странджа обаче може и да се окаже по-трудно от предвиденото. Причината - според разпоредбите, ако автомобилите са изоставени, се изисква справка от КАТ. Дали са откраднати, обявени за издирване и пр., се разбира след проверка на номера на рамата и т.н. И едва след приключването на всички дейности, Общината може да ги транспортира с паяк до специализиран паркинг. А после да покани собствениците им да си ги вземат обратно. Ако има данни за собствеността. Но това отново е в компетентността на вътрешното министерство. 

За разяснения по темата на 14 март Дарик-Бургас се обърна към пресслужбата на МВР-София.

Потърсихме отговор на следните въпроси: Извършени ли са с тези автомобили престъпления? Ако е така, защо не са иззети като веществени доказателства? Докъде е стигнало разследването? Направен ли е оглед? Открити ли са следи от незаконна дейност? Има ли данни с тях да е осъществен трафик на хора и възможно ли е тези возила да са предпоставка за извършване и на други криминални прояви? И защо са в гората със свалени регистрационни табели? 

В очакване на отговор, ще предоставим на вниманието на властите, какво установи репортерската проверка на място:

Бърз оглед само на един автомобил - „Фиат Стило“, без регистрационен номер, който така или иначе беше изоставен в храстите, точно пред указателната табела за Болярово, показа първи стадий на обезкостяване.

Следва да се отбележи, че контролът в района действително е засилен. А до колата беше дислоциран и служебен автомобил на МВР. Но след като униформеният настоя за легитимиране, направи кръгом и се оттегли. И тъй като видими следи, че автомобилът е обект на каквото и да е полицейско разследване липсват, си позволихме да надникнем в него.

На пръв прочит от возилото са свалени чистачките, CD-плеъра, тонколоните, огледалото за обратно виждане, антената, дори лампичките на фаровете. Няма ги и четирите гуми, задното стъкло и страничните прозорци също липсват. Прави впечатление, че предното панорамно стъкло е счупено. Според местните обаче, това било знак, че колата е маркирана, понеже същият белег се наблюдавал и при другите коли, които ръждясват там. 

Вероятно за мнозина, особен "оперативен интерес" би предизвикал фактът, че седалките са непокътнати и са запазени в добър търговски вид. Макар, че малцина биха дръзнали да преминат с подобен съмнителен товар покрай кордона от МВР-служители, разгърнат в пограничната зона.

Погледът спира и още една подробност – задната кора на колата е свалена, а отделението е пълно с остатъци от храна, кенчета от енергийни напитки, бутилки от минерална вода и чаши от кафе. Това повдига резонния въпрос – възможно ли е комбито да е използвано за превоз на повече хора, за които е била осигурена храна по време на пътуването.По закон, ако автомобилът е използван като средство за трафик на хора, се конфискува в полза на държавата. Но само когато не е собственост на трето лице. Но и в този случай, МВР е институцията, която трябва да прегледа автомобила, да вземе номера на рамата, да извърши справка в единната информационна система, за да изясни всички тези обстоятелства. 

Б.а. В 18.09 часа в четвъртък, час след публикуването на материала, пресслужбата на МВР изпрати становище по темата, в което подробно разяснява разпоредбите на НК и ЗМВР. Но въпреки, че съобщението дава полезна юридическа информация, по същество не отговаря на конкретните въпроси, които зададохме.

Публикуваме писменото изявление на пресслужбата на вътрешното министерство без редакторска намеса:

В случаите, когато се касае за изоставен автомобил, не е заявено противозаконно отнемане и няма данни с него да е извършено престъпление, компетентност имат общинските власти.

При установяване на превозни средства, които са били обект на противозаконно отнемане, се прилага чл. 84 от ЗМВР. В общия случай, когато такова превозно средство е било обявено за издирване по Шенгенската информационна система /ШИС/, онзи, у когото е открито, следва да подпише протокол и се приканва доброволно да го предаде. След това се изпраща съобщение до страната, изпратила сигнала за издирване. Ако до 60 дни не последва отговор, със санкция на компетентен полицейски ръководител, то се предава с протокол на последния му известен собственик в България.

Във втория случай ППС се явява средство, с което е извършено престъпление и е веществено доказателство. При това положение се прилага чл. 53 от НК. След приключване на производството със санкция на наблюдаващ прокурор то се конфискува в полза на държавата.

В случаите на задържани мигранти в МПС автомобилът се изземва от водача. Без значение е дали МПС е с българска или чужда регистрация, дали е краден или не, автомобилът се изземва от служители на Гранична полиция, за което се съставя протокол.  В хода на разследването, на база събраните доказателства, се изяснява фактическата обстановка и автомобилът може да бъде върнат на собственика с акт на прокурор или съдия. Може и да бъде отнет в полза на държавата с разпореждане на съда.

По отношение на репатрирането: Ако автомобилът е на ход, водачът с превозното средство съпровождат от полицейски служители до паркинг на ГПУ, където автомобилът остава на съхранение, като се изготвят съответните протоколи. Ако превозното средство има повреда или е претърпял ПТП, се ползва репатрак – за направените разходи се издава фактура, като те се изплащат от бюджета на структурата, която води досъдебното производство.