• Отказът на президента да подпише указ за назначаването на проектокабинета “Кожарева” противоречи с Конституцията.
  • Ал. 5 на чл. 99 от Конституцията (бел. ред. -  по предложение на кандидата за служебен министър-председател, президентът следва да издаде указ за назначаване на служебно правителство) е императивна и не допуска отклонение от съдържанието си.
  • Отклонение от нормата само, ако предложенията за министри нарушават конституционните принципи.
  • Рискът от конституционната криза е реален, ако в понеделник Радев не издаде указ.
Дарик
Орлин Колев, снимка: Дарик

Ако и в понеделник не се стигне до издаване на указа от страна на президента за формиране на служебно правителство, то тогава не би следвало да има и указ за насрочване на парламентарни избори. Нямаме ли избори тогава не може да конституираме нова власт. Ето това е конституционна криза.

Това коментира преподавателят по конституционно право в Софийския университет Орлин Колев в ефира на Дарик. Той смята, че отказът на държавния глава Румен Радев да подпише указа за назначаването на проектокабинета “Кожарева” не съответства на разпоредбите на Конституцията, следователно има нарушение. 

“Конституцията поначало урежда основните обществени отношения в техния генерален и мащабен характер. Това следва да се конкретизира от закона и след това от подзаконовия нормативен акт. Въпреки че конституционната норма е абстрактна и обща, това не трябва да води до двусмислие и лутане”, обясни Колев.

Той отбеляза, че законовата норма не трябва да буди съмнение за приложението ѝ. Колев смята, че промените в Конституцията, които ограничават правомощията на президента, са в компетенцията на Велико народно събрание, но утчони, че вече имаме решение на Конституционния съд (КС), което е съхранило тези промени и затова трябва да се спазват. 

“След като са съхранени, тогава следва да ги упражняваме и прилагаме във вида, в който са. Идеята на ал. 5 на чл. 99 от основния закон е, че:

По предложение на кандидата за служебен министър-председател, президентът следва да издаде указ за назначаване на служебно правителство. Точка по въпроса. Ал. 5 на чл. 99 е императивна - тя не допуска отклонение от съдържанието си”, каза конституционният експерт.

Снимка: БТА

Горица Кожарева и Калин Стоянов, снимка: БТА

Отклонение от нормата: Само, ако предложенията за министри нарушават конституционните принципи

Колев допусна, че държавният глава може да се отклони от съдържанието на разпоредбата, ако членовете в предложения от служебния премиер кабинет, нарушават конституционните принципи.

“Обществено неприемливо би било, например министрите да са членове на някоя терористична група и то да бъде доказано, ако дейността на тези членове е насочена срещу териториалната цялост, сувернитета, етническа, расова или религиозна вражда. Тогава президентът би могъл да вързази и това ще бъде легитимно”, каза Колев

Румен Радев

Румен Радев, снимка: БТА

Конституциолистът обясни още, че не всяко нарушение на основния закон представлява основание за импийчмънт. По думите му то трябва да бъде съществено нарушение, а е такова, когато Конституционният съд го реши.

Гледайте целия разговор в прикачения файл.