„Съществува огромна дупка между децата, които се справят блестящо и тези, които не могат да покрият стандартите заради липсата на базова функционална грамотност. Децата, които нямат базови умения, просто седят физически в клас, но са отпаднали“. 

Това каза в ефира на Дарик и предаването „Кой говори“ заместник-министърът на образованието Наталия Митева. Тя коментира напрежението в образователния сектор от последните седмици, свързано със заплатите на работещите във висшите учебни.

Повече ресурси за образованието: Ще има ли и повече успехи? 

Наталия Митева, снимка: Дарик

“Работи се за това всеки елемент от българското образование да бъде релевантен на реалността, на това къде вървят световните тенденции в образованието, така че България да има една конкурентна образователна система, започвайки от най-ранните години до висшето образование”, коментира Митева.

По думите ѝ е важно къде се инвестират ресурсите стратегически.

“Смисълът на образованието е не само да минаваме през образователните етапи и да си вземаме изпитите, а да можем да имаме тези умения, нагласи и компетентности и разбирания за живота за да бъдем способни за един щастлив и успешен живот, независимо от посоката на развитие”. 

Митева обърна внимание, на очертаващата се тенденция голяма част от днешните първокласници да започнат работа в професия, която още не съществува и в рамките на трудовия си път да я сменят поне пет пъти.

“Това поставя въпроса - трябва ли да сме толкова тясно специализирани в образованието си или трябва да култивираме по-широко скроени хора, които да могат да пренасят уменията си от една ситуация и среда, в друга”.

Целия разговор, слушайте в прикачения файл.