Преди седем години този месец в Париж се разигра трагедия - терористи убиха 100 невинни граждани, а стотици други бяха ранени и останаха с травми, които промениха живота им.
Бедствието в Париж възвести вълна от големи и малки терористични нападения - всички с опустошителни последици - в редица европейски градове, тъй като поддръжниците на т.нар. „Ислямска държава“ (ИДИЛ) се "самоактивираха" в отговор на призива на джихадистките лидери, в който се искаше от тях да организират нападения по улиците на Запада.
И във всеки от тези случаи финансите изиграха ключова роля в последвалите разследвания, хвърляйки остра светлина върху евентуално пропуснати възможности за предотвратяване на бедствията. Но сега това е нещо, което изглежда вече сме забравили.
Бомбеното нападение в Истанбул припомня дълга поредица от терористични нападения в Турция
Първоначално Европейският съюз реагира на тези събития с публикуването на "План за действие за засилване на борбата срещу финансирането на тероризма" през 2016 г., който се съсредоточи върху две основни теми: първо - как да се открият и предотвратят движенията на средства на терористичните организации и техните поддръжници и да се гарантира, че всички финансови движения се използват в помощ на правоприлагащите органи за проследяване на терористите и предотвратяване на престъпления; и второ - как да се прекъснат източниците на приходи на терористичните организации, като се насочат към способността им изобщо да набират средства.
Фактът, че бяха необходими убийства на невинни граждани в градове на ЕС, за да може блокът най-накрая да представи такъв план, е срамен - и също така е показателен за разширяващата се апатия по отношение на борбата с тероризма в Брюксел.
Но все пак, повече от десетилетие след като финансите се оказаха в основата на атаките на "Ал Кайда" от 11 септември 2001 г. в Ню Йорк и Вашингтон, ЕС най-накрая се събуди за реалността на финансите като стълб на европейския отговор на тероризма. В допълнение към тази политическа насока в цяла Европа, нито една реч на политически лидер по това време не минаваше без призиви за "прекъсване" на финансирането на тероризма.
Турция обвини ПКК за бомбеното нападение в Истанбул
В тази насока през 2018 г. френският президент Еманюел Макрон свика своята конференция "Без пари за тероризъм", чието последно събитие ще бъде домакинствано от Индия тази седмица; през 2019 г. страната използва своето председателство на Съвета за сигурност на ООН, за да представи актуализирана резолюция за финансиране на тероризма (Резолюция 2462 на Съвета за сигурност на ООН); а Специалната група за финансови действия (FATF), глобалният орган, определящ стандартите в областта на борбата с прането на пари и финансирането на тероризма, извърши показателен преглед на това, което държавите действително правят - или по-скоро не правят - за борба с финансирането на тероризма.
За щастие, през последните две-три години честотата на подобни атаки значително намаля, независимо дали поради упадъка на ИДИЛ в Сирия и Ирак, по-ефективните реакции на органите за сигурност или ограниченията, дължащи се на пандемията от COVID-19. Но заплахата от тероризъм - джихадистки, десен или друг - продължава да съществува, а напредъкът на технологиите предлага все по-широк спектър от финансови възможности за лошите участници.
Мощна експлозия в Истанбул: 6 загинали и 53 ранени (видео и снимки)
Въпреки това вниманието към борбата с финансирането на тероризма в Европа намалява, превръщайки се в технически въпрос, който се преследва, за да се изпълнят изискванията на FATF, а не в основен елемент на антитерористичната защита на блока.
Тази промяна в акцента е ясно очертана от моя собствен опит и този на колегите ми от RUSI Europe през последните няколко години.
През януари 2020 г., подкрепени от Фонд "Вътрешна сигурност" (Полицията) на Европейската комисия, започнахме тригодишен проект, насочен към оценка и насърчаване на сътрудничеството, изследванията и анализите срещу финансирането на тероризма, наречен проект CRAAFT. Но макар че страните-членки с готовност се включиха в семинари и други дейности, с напредването на проекта стана ясно, че тяхната мотивация е по-скоро функция на изискванията на FATF, отколкото да са водени от по-практичните и ориентирани към сигурността намерения на Плана за действие на Комисията и от желанието да защитят своите граждани.
Най-малко 100 души са загинали при експлозията на две коли бомби в Сомалия
Защо това е така?
Разбира се, намесиха се и други фактори, които отвличат вниманието: ЕС е погълнат от преодоляването на пропуските на своите членове в надзора за борба с изпирането на пари, тъй като се разкри, че редица банки са оставили широко отворени врати за престъпно и злонамерено финансиране. Неотдавна избухналата агресивната война на Русия в Украйна също така представлява много по-непосредствено предизвикателство за сигурността на блока, отколкото отслабващата заплаха от тероризъм.
Но също така е вярно, че възможностите, които предлага разследването на финансови трансакции и свързаните с тях разузнавателни данни, остават слабо разбрани от мнозина в политическите кръгове, тъй като те безрезервно вярват в стандартите, изисквани от FATF. Но тези стандарти представляват минимално изискване, а не основа, върху която наистина да се използва финансовото разузнаване като инструмент за борба с тероризма.
По този начин отговорът на ЕС срещу финансирането на тероризма рискува да се върне към предишното статукво - отговор на принципа на лунатизма, воден не от мисията на плана за действие, а от технократското желание да се спазят стандартите за борба с финансовите престъпления.
Най-малко 64 деца са убити при военни операции на Обединеното кралство в Афганистан
Това е опасен за следване път. Страните, които получават високи резултати в оценката на FATF за реакциите срещу финансирането на тероризма - като Франция и Великобритания - са претърпели някои от най-наказателните атаки. А определението на FATF за ефективност не дава големи гаранции за сигурността на европейските граждани.
Във време, когато властите са погълнати от множество предизвикателства - от кризата с разходите за живот до шоковите цени на енергията и войната по границите на ЕС, би било наивно да си представим, че ресурсите, които бяха отделени за борба с финансирането на тероризма преди пет-седем години, са на разположение и днес. Затова политиците и политическите лидери трябва да оценяват непрекъснато как защитата на блока срещу финансирането на тероризма може да бъде засилена, адаптирайки се към променящия се характер на средата на заплахите и финансовите технологии, с които разполагат лошите играчи.
18 загинали сирийски войници при бомбен атентат
Това, което става ясно от проекта CRAAFT, е, че страните-членки все още се борят да се справят ефективно със заплахата, която представлява финансирането на тероризма. Предизвикателствата и възможностите, които предоставят новите технологии и новите методи на плащане, се нуждаят от много повече проучвания, пресечната точка между организираната престъпност и тероризма не се разбира правилно, а развитието на политиката е в застой.
Въпреки че вълната от терористични атаки, която засегна ЕС след атентатите в Париж през 2015 г., може би е отшумяла, значението на уроците, които трябваше да бъдат научени, не е намаляло.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм