
Парламентарната комисия по труда, социалната и демографската политика прие на второ четене изменения в Кодекса на труда, с които отпада трудовата книжка, предаде БТА.
Вместо нея ще бъде създаден единен електронен трудов запис. Проектът е на бившия министър на електронното управление Божидар Божанов и депутати от "Продължаваме промяната - Демократична България".

"Бих казал, че приехме революционни промени", заяви заместник-председателят на комисията Искрен Арабаджиев. Той се надява промените да бъдат окончателно приети и в пленарна зала до края на септември.
Законопроектът предвижда да се създаде електронен регистър на заетостта, поддържан от Националната агенция за приходите (НАП), в който да се вписват всички данни от трудовата книжка. Така служителите ще имат пълен достъп до трудовото си досие, а работодателите ще могат да автоматизират вътрешни процеси чрез системи за управление на човешките ресурси, като автоматично изпращат данни към регистъра.

Искрен Арабаджиев уточни, че процесът за преминаването към електронен вариант на трудовата книжка ще отнеме време. 2026 г. е крайният срок, в който трябва да приключи процесът и поетапно да започнат новите записи да се въвеждат в системата.
Данните ще бъдат подавани автоматично към регистъра на заетостта, без да се въвеждат нови изисквания за обявяване на правоотношения. Законопроектът дава и допълнителна защита на служителите, тъй като ще ограничи достъпа на работодателите до трудовите възнаграждения при предходни работодатели.
В преходния период, след изграждането на регистъра, се предвижда работодателите да сканират и изпращат трудовите книжки на служителите си до НАП, която да организира въвеждането им в структуриран вид. Предвид дългия срок, това е минимална административна тежест върху работодателите, като освен това решава проблема с достоверността и отговорността за коректността на данните.
Първоначално регистърът на заетостта се попълва на база на наличните данни в базите данни на НОИ. В този период работодателите вписват данните в регистъра, а не в трудовата книжка.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts