![На второ четене: Парламентарна комисия прие отпадането на трудовите книжки](/media/636/320407751_1512010435985704_6870651346787876769_n-1.l.webp)
Парламентарната комисия по труда, социалната и демографската политика прие на второ четене изменения в Кодекса на труда, с които отпада трудовата книжка, предаде БТА.
Вместо нея ще бъде създаден единен електронен трудов запис. Проектът е на бившия министър на електронното управление Божидар Божанов и депутати от "Продължаваме промяната - Демократична България".
![На второ четене: Парламентарна комисия прие отпадането на трудовите книжки](/media/629/265826513_4605337129554355_4416369220182758397_n.s.webp)
"Бих казал, че приехме революционни промени", заяви заместник-председателят на комисията Искрен Арабаджиев. Той се надява промените да бъдат окончателно приети и в пленарна зала до края на септември.
Законопроектът предвижда да се създаде електронен регистър на заетостта, поддържан от Националната агенция за приходите (НАП), в който да се вписват всички данни от трудовата книжка. Така служителите ще имат пълен достъп до трудовото си досие, а работодателите ще могат да автоматизират вътрешни процеси чрез системи за управление на човешките ресурси, като автоматично изпращат данни към регистъра.
![На второ четене: Парламентарна комисия прие отпадането на трудовите книжки](/media/616/320407751_1512010435985704_6870651346787876769_n~1.s.webp)
Искрен Арабаджиев уточни, че процесът за преминаването към електронен вариант на трудовата книжка ще отнеме време. 2026 г. е крайният срок, в който трябва да приключи процесът и поетапно да започнат новите записи да се въвеждат в системата.
Данните ще бъдат подавани автоматично към регистъра на заетостта, без да се въвеждат нови изисквания за обявяване на правоотношения. Законопроектът дава и допълнителна защита на служителите, тъй като ще ограничи достъпа на работодателите до трудовите възнаграждения при предходни работодатели.
В преходния период, след изграждането на регистъра, се предвижда работодателите да сканират и изпращат трудовите книжки на служителите си до НАП, която да организира въвеждането им в структуриран вид. Предвид дългия срок, това е минимална административна тежест върху работодателите, като освен това решава проблема с достоверността и отговорността за коректността на данните.
Първоначално регистърът на заетостта се попълва на база на наличните данни в базите данни на НОИ. В този период работодателите вписват данните в регистъра, а не в трудовата книжка.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts