За периода от 19 до 25 февруари 2024 г. на територията на област Смолян, както и в цялата страна, се проведе специализирана полицейска операция за контрол на товарните автомобили и автобусите по линия на Европейската мрежа на службите на Пътна полиция Roadpol. Аналогични действия са осъществени във всички страни-членки на ЕС.

Контролните действия са извършвани съвместно от екипи на „Пътна полиция“ и РУ при ОДМВР-Смолян, ИА „Автомобилна администрация“ и ИА „Главна инспекция по труда“. Акцент в операцията бе поставен върху спазването на скоростните режими, недопускането на управление след употреба на алкохол, наркотични вещества и/или техните аналози, спазването на изискването за ползване на обезопасителните колани, проверка отчетите на тахографите, спазване на часовете за почивка, техническа изправност, нередовни документи и нарушения, свързани с ADR, разпоредбите на ЗДвП и КЗ.

По време на едноседмичната акция контролните органи в област Смолян са проверили 339 товарни автомобила. Установени са общо 61 нарушения. Най-много от  тях са свързани с управление на МПС с превишена скорост – 12 случая. 10 нарушения са  свързани с нередовни документи на водачите и 7 с нередовни документи на превозното средство. 4 от проверените водачи, управлявали МПС без да използват обезопасителни колани. В 4 случая е констатирана техническа неизправност на ППС и товара. Един водач е със служебно прекратена регистрация и един е управлявал товарен автомобил след употреба на алкохол. Останалите нарушения са свързани с не носене на документи за управление на МПС, без технически преглед на превозната средство и др.

Значително по-малко нарушения са установени при проверените по време на акцията в областта ни 41 автобуса. Допуснати са 8 нарушения, като едно е за превишена скорост, 2 са за не използване на обезопасителен колан, останалите са свързани с нередовни документи на превозното средство и/или неговия водач.

В календара на Roadpol проверките за движението на този тип превозни средства се извършват три пъти годишно. Причината за това е, че при случаи на пътнотранспортни произшествия с участието на товарни автомобили и автобуси, последиците и броят на загиналите и ранените са значително по-големи в сравнение с останалите тежки пътни инциденти.