„Продължаваме да работим и да търсим оптимален вариант за облекчаване на тежкотоварния трафик в района на ГКПП Видин – Калафат, като се стремим да отчетем изискванията и очакванията на заинтересованите страни както по отношение на тежкотоварния трафик, така и по отношение на леките автомобили“, посочи областният управител Ани Арутюнян.
В Областна администрация Видин нееднократно са обсъждани проблемите с километричните опашки от тежкотоварни автомобили, които се образуваха по околовръстния път на град Видин, достигаха почти до гр. Дунавци, а на моменти тежкотоварни автомобили бяха спирани още на околовръстния път на град Монтана.
Съвместно с другите институции и ведомства, са търсени начини за реагиране в различни критични ситуации, свързани с предотвратяване на ПТП, поддържане на чистота около пътя, осигуряване на възможност на леките автомобили да преминават безопасно по трасето от и към Дунав мост, предлагани са държавни имоти за обособяване на паркинги, дискутирани са възможности за изграждане на електронни системи за управление на трафика и т.н.
Въпреки, че Областният управител на област Видин няма конкретни правомощия и компетенции по отношение изграждането и функционирането на т.нар. „буферен паркинг“, от страна на администрацията винаги е оказвано съдействие за решаване на проблемни ситуации.
Областният управител не е издал разрешение за строеж на обекта, тъй като съгласно чл.148, ал.3, т.1 от ЗУТ той издава разрешения за строеж само за обекти на техническата инфраструктура с обхват повече от една община или за обекти с регионално значение, т.е. при условия, на които визираният паркинг не отговаря. В тази връзка областният управител не е компетентен орган по въвеждането в експлоатация на въпросния паркинг.
Разрешителното за строеж е издадено от община Видин, а всички строителни книжа и техническа документация са съгласувани от предишния борд на „Дунав мост Видин – Калафат“ АД от българска и румънска страна.
От страна на Областния управител на област Видин не са издавани и административни актове относно организацията на движението към и от визирания паркинг, тъй като това е в компетенциите на органите на МВР. Пътната връзка е въведена в експлоатация от Държавна приемателна комисия.
От началото на месец юни са проведени множество работни срещи с ресорни институции и ведомства за обсъждане на възможностите за облекчаване на тежкотоварния трафик, така че да се намали времето за изчакване на тежкотоварните автомобили и да се предотвратят опити за нарушаване на реда за преминаване. На последната среща, в присъствието на представители на паркинги на територията на град Видин и на браншови организации на международните превозвачи, са разисквани и проблемите, възникнали за местните паркинги, след пускане в експлоатация на т.нар. „буферен паркинг“, недостатъчната инфраструктура, ограничаваща достъпността към ГКПП Видин-Калафат, както и ниската пропускателна способност на граничния пункт.
От страна на превозвачите и Министерство на транспорта и съобщенията е изразено становище, че за решаване на проблемите за достъпване към граничния пункт е необходимо да се направи проучване за въвеждане на електронна система – виртуална опашка, администрирана от „Дунав мост Видин – Калафат“ АД или друга държавна институция, чрез която да бъде осигурен равнопоставен достъп до ГКПП Видин – Калафат чрез мостовото съоръжение.
От страна на дружеството, стопанисващо моста, ще бъде направено проучване за възможностите за въвеждане на единна електнонна система за контрол на трафика и сътветните финансови параметри, необходими за обезпечаването й.
В последните месеци се наблюдава облекчаване на трафика по околовръстия път на град Видин – няма тежкотоварни автомобили на пътното платно, намалени са предпоставките за възникване на ПТП, подобрен е достъпът и преминаването на автомобили на Спешната помощ и Пожарна безопасност в района, леките автомобили се движат безпроблемно, няма тежкотоварни автомобили навлизащи във втората лента за движение, респ. ОД на МВР и БГ ТОЛ не е необходимо да отклоняват от ресурса си, за да регулират движението на тежкотоварните автомобили, когато препречват пътищата за обществено ползване. Не на последно място следва да се отбележи и ефектът върху опазването на околната среда, както и опазването на пътната инфраструктура и сервитута й.
„Обсъждат се различни стъпки и модели за облекчаване на тежкотоварния трафик, като се взема под внимание и наличната пътна инфраструктура в района, с цел намиране на бързи и реалистични решения“, допълни Ани Арутюнян.
От страна на Областна адиминистрация Видин ще бъде оказано пълно съдействие на контролните и разследващите органи, извършващи проверките, разпоредени от министър-председателя Димитър Главчев.
Още по темата
- Държавни и общински институции в Русе обсъдиха мерки за намаляване на трафика и опашките от тирове на ГКПП „Дунав мост“
- Заместник областният управител Ани Арутюнян присъства на старта на състезание по DRAG Racing 2024 - Мотори
- Областният управител на Видин Иво Атанасов с критика за неизпълнени ангажименти и финасови задължения на Община Видин
- Във Видин проведе заседание областната комисия по безопасност на движението по пътищата