Николай Събев е предприемачи и политик, депуатат в 47-ото НС и бивш министър на транспорта и съобщенията в правителството на Кирил Петков. Николай Събев е роден в Русе. Завършил е Висшето военноморско училище във Варна със специалност „Управление на флота и пристанищата“, както и УНСС със специалност „Икономика и управление на транспорта“. Преминал е и множество курсове за следдипломна квалификация, свързани с маркетинг, финанси, комуникации, управление и статистически анализ.Експертният му профил е бизнес моделиране и стратегически анализ.

 Господин Събев, защо се отказахте от политиката?   

Каузата - българите да живеят в една по-богата и по-добре уредена държава на свободни хора, е наша. Тя е на общността, на моите приятели и съмишленици от повече от 10 години. Това беше и причината да се присъединя към “Продължаваме промяната” в периода, в който имаха нужда от мен и смятах, че трябва да дам пример за всички мои колеги и приятели. Сега, в този момент, аз считам, че ще съм много по-полезен да продължа да работя за тази кауза от други позиции, не като официален политик - там съм по-скоро ограничен откъм възможности. Това е истинската причина. Иначе каузата и приятелите ми продължаваме заедно напред.       

Означава ли това, че продължавате да подкрепяте каузата и хората, които я представляват?   

В случая, “Продължаваме промяната” има за цел да постигне моята цел и на моите приятели. И ние продължаваме да ги подкрепяме. Скоро пак жълтите вестници ще излязат с информация кой какъв дарител е и на кого. Ще се види, че аз продължавам да подкрепям “Продължаваме промяната”.  

Направили сте дарение?  

Разбира се. И не само финансово, но и физически помагам.   Вашите приятели допитаха ли се до Вас, когато се редеше листата в Русе?   Всъщност, аз се стремях да не влизам в тази тема, тъй като не искам официално да съм политик. Искам само да помагам с моите средства, методи, средства и с хората, които ме следват. И не искам да влияя на избора. Кирил Петков е взел решението на първо място да е Мартин Димитров, на второ място да е Рена Стефанова, защото такава е договорката с коалиционния партньор. Аз уважавам и подкрепям това решение. Много се радвам, че моят стар боен другар, с която от 30 години заедно следваме тази кауза, тъй като Рена Стефанова ме е консултирала по всички въпроси във връзка с фондации, дарения и обществени каузи, които ние сме правили досега, за да подпомагаме развитието на България и българите. Радвам се, че този човек е в листата и апелирам всички съграждани да гласуват за нея.  

Т.е. да разбираме, че Вие подкрепяте “Продължаваме прояманата” и лично адвокат Рена Стефанова?   

Напълно!       

Макар и отстрани вече, как Ви се струва кампанията? Тя по-различна ли е от тази, в която пряко бяхте участник?  

Аз не следя отблизо тази кампания. Ангажирам се, когато ми задават въпроси и имат нужда от даден ресурс, да реагирам по някакъв начин и така действам. Вижте, трябва да призная - моята най-голяма радост беше, че от юли миналата година съм изключил всички възможни телевизии. Не искам да следя отблизо кампании. Разбира се, информиран съм какви са предизвикателставата към нас и какво трябва да се направи.  

Това е упрек към журналистите ли?  

Специално към Дарик радио нямам упрек и това е причината да приема поканата за интервю. Защото твърде много хора се опитват да работят като пропагандатори на политически идеи, вместо да бъдат обективни, разследващи, питащи, за да може хоратада бъдат информирани честно, подчено и открито. Но това е дълга тема...  

Русенското летище беше отдадено безвъзмездно за 10 г. Вашите приятели от “Продължаваме промяната” обжалваха това решение на кмета и на Общинския съвет. Знае ли се вече къде отидоха отпуснатите 2,5 млн. лв. от държавата? Бяхте транспортен министър, каква е Вашата позиция?  

 Жалко за града ни. През 2021 г. държавата отпусна пари на град Русе за буферен паркинг във връзка с опашките на Дунав мост. После даде още по-голяма сума да се възстанови летището с държавни пари като единственото условие бе кметът да подаде документи и те да бъдат попълнени пред Европейска комисия, за да може да се изразходват държавните средства. Нищо друго не трябваше да бъде направено, за да има финансиране за превръщане на летището в работно. И това не се случи. Ами добре... Възможно е наистина бъдещето на това летище да е селскостопанско, това да е истинското му предназначение, при все че аз съм убеден, че не е точно това. Но, дори да е така, нека се спазват законовите процедури. Нека да не се претупва закона и да не се правят нещата зад гърба на гражданите. И нека гражданите на Русе да са абсолютно убедени, че Общината е направила възможно най-доброто. Не може да се подаряват така нещата, това са обществени пари. Това са и от моите данъци също, аз се чувствам заинтересован какво се случва. Инициативата не бе политическа. Аз съм член на сдружение “Общество на промяната”, което е неправителствена организация в Русе. В нея членува и Рени Стефанова и като юристът с най-голям опит сред нас, ние коментирахме с нея и я помолихме тя да задейства процедура. Нека българският съд да прецени законосъобразността. Това не беше политически акт, а е граждански акт. Важно е да се знае.  

Другата страна отговори, че е едва ли не е накърнен някакъв Ваш личен интерес?  

Къде е личният ми интерес? Моля да бъде посочен?! След като 58 години живях в този град, който много обичам, наложи се да живея в София. Сега аз много рядко идвам до Русе, не ползвам Летище Русе и нямам личен интерес да инвестирам в него или в общината. Нямам и политически интерес, имам граждански интереси. Аз съм убеден, че бъдещето на България е свързано с много малки партийни групи, наречени партии, а с много големи, мощни, граждански и социални движения, които гарантират посоката на развитие на държавата. Всъщност, убеден съм, че политическото устройство на държавата ни ще има такъв вид вече. Убеден съм, че мощни обществени групи ще защитават каузи, ще се борят за тях и ще постигат резултати. Когато някой иска да обвини в лични и тесни партийни интереси някого, който няма нищо общо с това, звучи дребно и в стила на ГЕРБ.  

Вярвате ли, че е възможно това гражданско общество? Че то е бъдещето на България?  

Аз съм убеден в това! Защото е нужно  да погледнем знаците на една грандиозна, мащабна промяна, която се случва в целия свят. Много ясни са инструментите, с които вече хората на една държава се опитват да повлияят върху посоката на развитие на държавата и имат отношение върху нещата. Изборът вече е високо персонализиран, заради инструментите на 21 век - това са социалните мрежи, имаме много възможности за комуникация. Има ясно различими групи и кои са те, каква кауза защитават ...Това са знаците на една голяма промяна, която е започнала в целия свят и ние сме част от тази промяна. По същия начин, тези политически структури от линеен тип на управление - диктаторски, където един човек е една партия и всички останали го слушат. Тези диктатури тип Хитлер, Сталин, Ленин, Путин ...Те си отиват и хората го усещат.     

Тъй като сме в навечерието и на местни избори, ще продължите ли да помагаме и на есен?

Аз, когато обявих преди две години, че ще се боря Русе да стане привлекателно място за работа и за живеене, аз имах наистина това предвид, това е и моята кауза. Разбира се, че ще помагам на тези хора и кандидати, които имат такава кауза, и които ги интересува бъдещето на Русе, а не ги интересува личната сделка, макар че аз също представлявам частна фирма. Но начинът, по който се разграбват обществени и общински ресурси трябва де се пресече в Русе вече. Трябва да застане честен човек начело. Не е нужно да е експерт по всичко, нужно е да е честен, да се допитва до експертите, до общинския съвет, до гражданите и гражданските сдружения, за да може да се вземат решения, които ще определят стабилното развитие на Русе в бъдеще. Ние сме в уникална локация, ние сме в перифериите на Букурещ, ние с тези транспортни връзки, които бяхме започнали да разкриваме можехме да станем и част от Индустриален парк. Всичко това виждам, че може да стане в бъдеще, независимо, че правителството на президента Радев направи всичко възможно да спре промяната в транспорта, всичко се спря. Рано или късно, това ще се възстанови. Хората виждат какво се случва в Европа, возят се във влакове в Европа, виждат състоянието тука. Виждат също така, че за шест месеца успяхме малко да променим транспортната икономика, и хората започнаха да говорят за железниците, това стана главна тема, започна да интересува обществеността, защото виждат възможности. А за бизнеса, те много ясно можеха да видят как ако използват един вид транспорт имат 70% икономия на транспорт. Всички тези неща рано или късно ще се случат и в Русе. По-добре е да имаме честен човек, почтен, който да застане начело на града, с един дружен, интелигентен общински съвет и да начертае една пътна карта за развитие на Русе, която да не се променя независимо от мандати, избори. Все пак ние всички това го правим не заради едни четири години, в които някой ще управлява нещо. Ние го правим заради това нашите деца, внуци и правнуци да се радват на един град, който се развива, просперира, който става привлекателен за живеене и за работа. Ние това искаме, това е нашата кауза.   Благодаря ви, няма причини да се съмнявам във вашите визионерски способности, дано наистина успеем да изградим това гражданско общество и да живеем като граждани на Русе, България и Европейския съюз.  

 Купуването и продаването на галсове е престъпление!