Близо 35 хиляди са обажданията на Националната телефонна линия за деца 116 111 за 2021 г., която се управлява от Държавната агенция за закрила на детето.
Запазва се тенденцията броят на момчета, който търсят съдействие на телефона, да е повече от този на момичета.
Децата проявяват интерес към темите за взаимоотношенията с други деца, създаването на приятелства и потребността от общуване.
Над 200 хиляди деца живеят в крайна бедност като Исус от Айтос
Проблеми с определен учебен предмет и ниски оценки често притесняват децата, които търсят съвет и подкрепа на телефон 116 111.
В част от обажданията те обясняват, че вкъщи успяват да се справят с поставените от учителите задачи, но когато ги изпитват не могат да покажат знанията си.
От своя страна родителите и учителите не им се доверяват, че са се подготвили, което допълнително ги стресира.
"Властта на гражданите": Алтернативните форми на грижа за децата в България
В друг случай дете се страхува да сподели с близките си, че не е успяло да завърши учебната година и ще се наложи да повтори същия клас.
Ученик е потърсил консултация как да постъпи, защото две деца от класа му тормозят постоянно всички останали.
Анализът показва още, че по време на социалната изолация децата се обаждат често, за да получат внимание и да разберат за какво е този телефон.
Когато консултантите обяснят за какво се използва линията, в повечето случаи децата се извиняват, че я задържат с измислени истории.
За изминалата година са подадени 737 сигнали за насилие над деца. 319 са за физическо и психическо насилие.
Проведени са 5 375 консултации с деца за оказване на психологическа подкрепа, а с възрастни 2 995.
Тревожна е и статистиката, че 25 деца са потърсили консултация заради суицидни мисли. Част от тях са съобщили и за самонаранявания.
Едно от обажданията прави силно впечатление на психолозите – дете само търси съвет как да спре желанието за самонараняване и мисли за край на живота, заради кибертормоза на който е подложено.
Учениците се срамуват да потърсят помощ за психическото си здраве
Консултантите на линията са подготвени специалисти в областта на психологическата подкрепа за деца и работят по утвърдена методика при обажданията.
Те изграждат доверие с обадилото се дете, изслушват го и му оказват подкрепа. В края на консултациите децата съобщават за намалена тревожност и повишено чувство за ценност по отношение на живота, както и че отново ще се свържат с линията, ако се почувстват зле.
Запазва се и тенденцията голям брой родители да подават сигнал, че собственото им дете е в риск най-вече, когато има заведени дела за определяне на родителски права или при развод.
В случаите, когато родителите са в конфликт често съобщават за неадекватна грижа към детето, полагани от единия родител, без да посочат убедителни сведения за твърдяното.
Данните от системата на Националната телефонна линия за деца 116 111 показват, че обажданията от майки през 2021 г. са 489, като при 115 от тях е подаден сигнал за дете в риск.
Обажданията от бащи и през 2021 г. са повече, отколкото от майки – 654, като 125 от тях са сигнали за дете в риск. Основната причина да потърсят подкрепа на НТЛД е системно възпрепятстване на контактите им с детето/децата им.
През месец ноември се наблюдава и ръст на обаждания от жени, които търсят помощ и подкрепа заради домашно насилие.
Това се случва непосредствено след убийството на жена – жертва на домашно насилие, чиито случай беше медийно разказан.
„Номерът 116 111 става по-разпознаваем и се ползва с все по-голямо доверие от децата и гражданите. И това е много обнадеждаващо, защото всички като общество трябва да сме непримирими към проблемите на децата, както и да не допускаме да стават свидетели на неглижирането им. Много е важно да научим децата, че не е страшно, нито срамно, ако чувстват потребност да говорят за всичко, което ги притеснява", каза председателя на Държавната агенция за закрила на детето д-р Елеонора Лилова.
Нека знаят, че на 116 111 могат да получат важната за тях подкрепа. Консултантите, които обслужват Линията са с богат с опит и квалифицирана подготовка в работата с деца и семейства. Те са на разположение на хората по всяко време на денонощието – без почивен ден. Обаждането е напълно безплатно и анонимно“, допълни тя.
През 2021 г. по инициатива на д-р Елеонора Лилова Националната телефонна линия за деца 116 111 стана член на Международната организация Child Helpline International, която се състои от 173 участника от 142 държави от целия свят.
Експертите на ДАЗД участват редовно в обучения и дискусии с колегите си от другите страни, като обменят полезен опит и практики с какво още могат да са полезни на хората, които търсят съвет и подкрепа на телефонните линии за деца.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук