На 5 юли 1954 година за първи път по радиото се чува песен на Елвис: „That’s All Right (Mama)“. Години по-късно списание „Rolling Stone“ обявява, че това е датата на началото на рокендрола. Тогава „Rock Around The Clock“ на Bill Haley & His Comets е почти неизвестна, макар да е на два месеца. Дори когато през 1955 година песента на Хейли става хит, Елвис вече е по-известен. Допреди Елвис белите музиканти пеят основно кънтри и не харесват афроамериканци като Chuck Berry и Little Richard, които и през 40-те създават сходна музика. Елвис обръща хода на историята. И до днес рок средите са разединени коя песен е първа за рокендрола. Тогава Елвис е на 21 години. За кратко става секссимвол и закономерно получава предложение за роля във филм. Макар да има музикална кариера, детската му мечта е да стане голям актьор. Като тийнейджър той работи в киносалон в Мемфис като разпоредител и там научава доста за бранша. Любим актьор му е Джеймс Дийн. Елвис многократно ходи на кастинги за актьори, но решаващият е на 1 април за „The Rainmaker“. Hal Wallis, популярния откривател на кинозвезди, привлича Елвис и търси сценарий за него, но такъв не се намира. Договорът му позволява да се прехвърли в друго студио и така той е отстъпен на „Twentieth Century Fox“ за техен уестърн за гражданската война в САЩ, „The Reno Brothers“. За Елвис е планирана поддържаща роля. Сюжетът разказва за двамата големи братя Рино, служещи в армията на Конфедерацията по време на Гражданската война. До дома им пристига слух, че най-големият брат, Ванс, е убит на фронта. Но той е жив и ден след края на войната двамата с брат си ограбват влак на съюзниците и се връщат у дома, за да го отпразнуват. Най-големият брат Ванс планира да се ожени за годеницата си Кати. Но докато го е нямало, най-малкият му брат, Клинт, вече се е оженил за нея, без да знае, че Ванс е жив. Братята се впускат в съдебни битки, а Ванс, Клинт и Кати са в любовен триъгълник. Накрая Клинт умира. Екипът подготвя тъкмо ролята на Клинт за Елвис Пресли. Всички се събират в Лос Анджелис на 21 август и на следващия ден започват снимките. Докато те текат, Елвис е поканен в шоуто на Ед Съливан на 9 септември. Там той за пръв път пее една от песните от филма - „Love Me Tender“. Шоуто е гледано от над 60 милиона американци и песента предизвиква огромен успех още преди издаването си, което е голяма рядкост. Само за ден един милион заявки за купуване на сингъла пристигат при издателите му, или те така твърдят, за да поддържат силен интереса. Така във филмовото студио оценяват големия потенциал на Елвис и преработват сценария. Сменят и името с „Love Me Tender“. От второстепенен актьор с няколко реплики в първата версия, Елвис става един от основните герои. Добавена е и още музика, която да изпълни, а това не му харесва, защото в началото той е очаквал да получи чисто актьорска работа. Главната женска роля, тази на Кати, е поверена на вече опитната Debra Paget. Елвис доста хлътва по нея по време на снимките, но тя е по-голяма от него, влюбена е в друг, а и родителите й не харесват Елвис. По-късно тя твърди в интервю, че той дори й предлагал брак. Снимките по филма са завършени на 21 септември, а в края е заснета и смъртта на героя на Елвис. От студиото пускат новината, за да видят какви ще са реакциите. Феновете я приемат зле и се прави нова версия, в която героят оцелява. Накрая се прави компромис, като се заснема как призрачния образ на Клинт пее над собствения си гроб, а въображението ни трябва да реши жив ли е или мъртъв.
„Музикална история“, еп.2 „Rock Around The Clock“
Музикален директор на филма е Ken Darby. Той има за задача да изнамери песни, станали популярни по време на Гражданската война. „Aura Lee“ е стара сантиментална балада, базирана на американски фолклорен мотив. Шейсетте години на 19 век е ерата на представленията на менестрели, често включващи весели песни. Джордж Поултън композира мелодия по текста на Уилям Фосдик, която да бъде в контраст с модата - проста сантиментална балада с традиционната тема за красива млада жена със светли коси на име Aura Lee. Тя е публикувана малко преди войната. Това е бавна и дълга кънтри песен, като първата партитура е писана за китара и два гласа и е в минорна тоналност. Песента става хит и в двата враждуващи лагера в годините на Гражданската война. Свирят я с барабани, банджо, цигулки и всякакви духови инструменти. Звучи в церемонии, край лагерни огньове, в маршове и по време на битки за надъхване на воините. В академията Уест Пойнт написват друг вариант, „Army Blue“, и на него се дипломира всеки випуск. В следващите десетилетия песента е изпълнявана от различни състави. През 1936 година Франсис Фармър, заедно с мъжки хор, я пее във филма „Come And Get It“ като две различни героини едновременно – майка и дъщеря.
Първият запис на песента като Aura Lea е на RM Buckley от 27 септември 1913 г., но той не е запазен. Първият запазен запис на име „Aura Lee“ е на „Shelton Brothers“ от 17 февруари 1937 г. Но за оригинален се счита по-старият запис на „Army Blue“. Той е от 1913 година и е на „The American Quartet“. До 1955 година песента се появява в десетки американски филми и пародии.
„Музикална история“, еп.1: „Очи чорние“ на Луис Армстронг
И така, Елвис е договорен за дебютната си роля във филм и е решено в него да изпее първата си не-рок балада. Кен Дарби адаптира мелодията и написва почти целия текст. Той вписва като съавтори жена си - Вера Матсън и Елвис Пресли. Наследниците на старите автори дават 50% от правата на двамата. Когато питат Дарби защо е вписал жена си, той казва: „Защото и тя не я е написала“, намеквайки, че и Елвис няма никакво участие. Той и не искал да го вписват, но мениджърът му полковник Том Паркър много държал по чисто финансови причини. В интервю Дарби казва, че Елвис има невероятен слух и макар да не може да чете ноти, веднага преценява как да изпълни всяка предложена песен по уникалния си начин. Мениджърите на Елвис редовно взимат по-стари песни и му ги дават да ги изпее. Така италианската ария „O Sole Mio“ става „It’s Now Or Never“, немската „Muss Ich Denn“ става „Wooden Heart“, а френската „Plaisir d'amour“ се превръща в „Can’t Help Falling in Love“.
И така, сесията за записа на „Love Me Tender“ е на 24 август 1956 година, на голямата студийна сцена на „Twentieth Century Fox“ в Лос Анджелис, Калифорния. Това е и третият ден след началото на снимките за филма. Предпочетен е вторият дубъл. В същата сесия са записани и още филмови песни. Елвис записва парчето, но без обичайната си група от Scotty Moore, Bill Black и D. J. Fontana. На тях не им се позволява, понеже са рок банда, а това било кънтри парче. На тяхно място участва „Ken Darby Trio“: Red Robinson - барабани, Charles Prescott – бас и Jon Dodson – беквокали, а на акустичната китара е Vito Mumolo. Макар да излиза като сингъл до края на 1956 година, чак през 1958-ма е включена в албум на Елвис. Тогава по-изгодно е да се продават малки плочи. Премиерата на филма е на 15 ноември 1956 г. в „Paramount Theatre“ в Ню Йорк с 1500 фенове, наредили се още предната вечер под огромен афиш на Елвис. Филмът е представен в цялата страна на 21 ноември. Ревютата в списанията сипят унищожителни критики към Елвис и актьорската му игра, може би с изключение на „Лос Анджелис Таймс“. Но феновете му явно не мислят по същия начин. По ирония на съдбата „Love Me Tender“ дебютира седмица преди последният филм на Джеймс Дийн. Печалбите са девет пъти повече от бюджета на филма и в днешна валута възлизат на 78 милиона долара. В интервю Елвис по-късно казва: „Това е стар филм откъм история и изначално не трябваше да съм в него.“ Пресли също така се срамува от държанието на някои от феновете му по време на премиерата, които крещят като на концерт. Елвис участва в над 30 филма, но това е първият и последен филм, който не е писан специално за да подкрепи кариерата му. Затова пък много критици казват, че той е по-стойностен от повечето други негови филми. През 1956 година Елвис е навсякъде - по радиото, телевизията, а с първия си филм "Love Me Tender" вече е и кинозвезда. През същата година „Love Me Tender“ измества песните на Елвис „Don't be Cruel“ и „Hound Dog“ в класацията на „Billboard“. Това го превръща в първият изпълнител, заменил самия себе си на първата позиция. Така Елвис оглавява „Билборд“ 16 поредни седмици. Песента заема номер 437 в 500-те най-велики песни за всички времена на списание „Rolling Stone“. Достига до 11-то място в британските класации. Песента има огромен брой кавърверсии, измежду които на Nat King Cole, Frank Sinatra, Tony Bennett, Barbra Streisand, Paul Anka, B.B. King, Percy Sledge, James Brown, Willie Nelson, Cliff Richard, Jessica Simpson, Demis Roussos, Andrea Bocelli и много други. Елвис също има още една адаптация на „Aura Lee“. Това е кратката „Violet“ (Flower of NYU), издадена след смъртта му. Тя е част от филма от 1969 година „The Trouble With Girls“. В България песента може да се чуе в реалити формати, в репертоара на местния имитатор на Елвис - Цецо Елвиса (Цветелин Атанасов), но най-вече като песен за първия танц на младоженците в сватбените церемонии.
„Love Me Tender“ е сред иконите в творчеството на Елвис дори и повече от 65 години след своето издаване. А за Елвис ще имаме още поводи да говорим, когато разглеждаме и други негови хитове.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм