CAP4US

Търсенето на нови пазари и развитието на семейния бизнес, а не субсидиите – това са водещите компоненти във формулата на успеха за младите аграрни предприемачи. Това споделиха в земеделските производители Марк Цеков и Васил Ралчев в рамките на CAP4US уебинар: Младите предприемачи в агросектора.

И двамата са второ поколение предприемачи в семейните стопанства – овощните градини на семейство Цекови край Ботевград и билковите плантации на семейство Ралчеви край Панагюрище. 

Къде се крие успехът на фамилния бизнес в бранша и как се изплува в морето от конкуренция?

 “При нас трябва да разбием нещата на две части. Първото е производството. Ние се занимаваме основно с етерично-маслени култури, освен това гледаме и плодове, и зеленчуци. Втората част на бизнеса е именно продажбата на крайни продукти към крайния клиент. Ако започнем от производството на маслени култури, тази година беше трудна, защото времето е много предизвикателно. Една седмица е много топло, след това имаше седмици с ниски температури.

Откъм добив и откъм производство нещата не са 10 от 10, не са идеални, но от към търговията, която е основната част на нашия бизнес през последните вече 6 години, нещата стоят по различен начин. Ние произвеждаме етерично маслени култури в град Панагюрище, там имаме цех за козметични продукти. Продаваме крайните продукти вече почти в цял свят.  Нещата изглеждат много много интересно за нас, защото наскоро отворихме пазари като САЩ и Австралия, преди това оперирахме основно на европейските пазари и там интереса към продуктите, които гледаме, е неописуем”, разказа Васил Ралчев.

Ключът за успеха се крие в маркетинга и по-специално - в разказването на истинската история на семейния бизнес.

Как представяме нашите земеделски продукти пред аудиторията  - начинът е именно да извадим нашите телефони, да отидем на нивата заедно с моите родители, и да снимаме целия процес. Да им покажем как добиваме билките, как ги произвеждаме.

Когато хората в чужбина виждат нещо толкова истинско, тогава те наистина вярват. Нещата за нас изглеждат много интересно, защото именно тези нови пазари страшно много вдигнаха и обороти, и печалби, което разбира се помага на целия бизнес и освен това отвориха врати към нови магазинни мрежи и вериги, в които все по-успешно влизаме. Но навлизаме, защото вече има бранд и марка зад нашето земеделска стопанство”, разказа още Васил Ралчев

Отварянето на градините е пътят към приемането на потребителите в целия път на производство на храната. И семейството на Марк Цеков прави точно това – разгръща своите градини за посетители и за всеки, който иска да се запознае с мястото и средата на отглеждане на биологични плодове

Историята е нещо, което успява да съхрани традицията, успява да съхрани най-важните сегменти за бранда. Истината е, че личният пример, философията - те са няколко много основополагащи неща, които трябва да се спазват.

Нашият фокус обаче наистина е живия контакт истината е, че ние викаме това е идеята да довеждаме хората в градините ни за да могат от първо лице да се допуснат да се докоснат до това което правим. Едно от най-интересните ми предавания, когато бях малък беше предаването „Как се прави?” по една телевизия. Това предаване показваше как се прави нещо - дали ще се връзки за обувки, дали ще бъдат работни ръкавици например  - и това мен ме впечатляваше страшно много като дете, а също и другите деца около мен”, разказа Марк Цеков.  

И така от този пример в детските спомени се преминава към цялостна концепция за семейния бизнес

Всъщност ние сме започнали доста отдавна. Аз съм бил може би на една годинка през 99-та година, когато моето семейство започва бизнеса си. И ние сме започнали с около 200 декара, на супер каменисто поле. Камъните са се вадили на ръка.  Трънливият път, по който е минало и нашето стопанство е доста дълъг.

Самият факт, че толкова години ние сме оцелели, не ни дава право в момента да не бъдем конкурентноспособен бранд. Ние също присъстваме на чуждите пазари, присъстваме на немския пазар. Последната ни колаборация със САЩ беше през миналата година, със Сингапур също.В момента се появява интерес за наши продукти от Бахрейн, както и Израел.

Това което ни дава най-голямата привилегия в България е почвата, водата, която е един безценен ресурс за всяко едно земеделие, органолептичните качества на продуктите, които българската успява да постигне. В това отношението определено сме привилегировани. Аз си спомням преди доста години с Васко ходихме по изложения, самите ние се мъчихме да търсим пазари... И сега, години по-късно, когато вече сме малко по-улегнали, виждаме резултати. Виждаме, че това е правилата посока”, подчерта още Марк Цеков.

И двамата млади предприемачи са на мнение, че водещото развитие на бизнеса минава през фокусиране към пазара и повишаване на конкурентоспособността на семейната компания, а не към крайната сума от годишната субсидия. 

Информационната кампания "ОСП работи за нас: По-зелени и умни!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg