Устойчивото развитие не е въпрос на грандиозни обещания или еднократни инициативи. То изисква малки, но постоянни и практични стъпки в правилната посока.
Това заяви Милен Христов, директор "Финанси и инвестиции" в Mr. Bricolage, който взе взе участие във форума ESG - Investing in our Future, организиран от Darik Business Review.
"Преди няколко седмици с колегите във Франция дискутирахме развитието на бизнеса в различните страни, в които марката оперира. Представиха ни проучване от края на миналата година за големите рискове, пред които светът и бизнесът ще се изправят през следващите 10 години.
Силно впечатление прави, че 6 от 10-те водещи риска са екологични и са свързани промяната в климата, промяната в начина на живот и съответно промяната, която трябва да направи всеки бизнес", коментира Христов.
Той даде пример с Мароко и местните региони, в които никога не е имало суша, а днес приличат на пустиня, както и с част от океанските острови, които преди са се отличавали с много приятен климат, а в днешно време летният сезон носи потоп след потоп.
Дори във Франция има региони, където преди са се продавали басейни и други неща продукти, свързани с почивката на открито, а днес това е невъзможно защото или няма вода, или не е разрешено тя да се използва за подобни цели.
"В Mr. Bricolage вярваме, че не трябва да залитаме към грандиозни обещания или еднократни инициативи, с които "да спасяваме света", а по-скоро да подхождаме прагматично и да потърсим пресечните точки, в които всички заинтересовани страни имат ползи", обясни Христов.
По думите му, основният въпрос е кои инвестиции биха довели до резултат, от който всички да са щастливи.
Какви са примерите от практиката?
Милен Христов заяви, че всяка компания може да даде своя принос към подобряването на околната среда, но не може да го направи самостоятелно или изведнъж. Трябва да се работи дългосрочно с малки, но непрекъснати стъпки.
"В периода между 2019 и 2022 година ние подменихме осветлението във всички наши магазини. От стандартни крушки преминахме към LED осветителни тела, което не изглежда кой знае колко впечатляващо.
Но всъщност, ефектът беше позитивен както за клиентите, които могат да се ориентират и да избират по-лесно, така и за служителите. От гледна точка на бизнес резултатите, консумацията на електроенергия беше намалена с 1300 мегаватчаса годишно, а въглеродните емисии спаднаха с 1050 тона годишно само на базата на тази инвестиция", каза Христов.
Подобен е и примерът с инвестициите във фотоволтаични централи. Компанията вече има изградена една такава в магазина в Благоевград и планира инсталирането на още няколко.
Технологията позволява по-ефективно охлаждане на сградата през лятото, като в същото време намалява разходите за външни доставки на електроенергия, както и емисиите.
"Биоразградимите торбички също са пример, с който можем да се похвалим, тъй като те замениха найлоновите пликчета в нашата мрежа преди пет години. Годишно ние продаваме около 450 000 торбички, тоест за пет години са спестени над 2 милиона найлонови такива, които в противен случай щяха да се озоват на сметищата или в околната среда", каза Христов.