Технологичният гигант "Мета" (Meta), собственик на социалните мрежи Фейсбук (Facebook) и Инстаграм (Instagram) спира публикуването на новини за потребителите в Канада. Причината е, че според местното законодателство интернет гигантите трябва да плащат на издателите за разпространението на новинарско съдържание. Това съобщиха от компанията, цитирани от Mediapool.

Промените ще влязат в сила в следващите няколко седмици, обясни комуникационният директор на "Мета" Анди Стоун. Потребители на социалните мрежи вече получават предупреждения от платформите, че няма да виждат линковете към новини, публикувани в платформата, ако се намират в Канада.

Решението е "безотговорно"

Министърът по въпросите на културното наследство на Канада Паскал Сент-Онж определи решението на "Мета" като "безотговорно". Допълни, че компанията предпочита да блокира достъпа на потребителите си до "висококачествени и местни новини вместо да плати справедливо на медиите". "Ще отстояваме решението си. Ако правителството не може да защити канадците от технологичните гиганти, кой би могъл", добави Паскал Сент-Онж.

Канадската обществена медия CBC също определи решението на "Мета" за безотговорно и заяви, че компанията злоупотребява с пазарната си сила.

Набираща сили тенденция

Канадското законодателство, което засяга и гиганти като собственика на Гугъл (Google) – компанията "Алфабет" (Alphabet), е част от опитите на правителства по света да накарат технологичните компании да плащат за новинарското съдържание, което разпространяват. През 2021 г. подобен закон беше приет и в Австралия. И Гугъл, и Фейсбук тогава заплашиха, че ще ограничат услугите си, но в впоследствие се споразумяха с медиите в страната. Подобни мерки се обсъждат и в ЕС. В САЩ щатът Калифорния обяви, че обсъжда въвеждането на такова законодателство.

Според Гугъл канадският закон е по-широкообхватен от тези в Австралия и Европа, тъй като се изисква плащане за линковете към новинарсо съдържание, които излизат в резултатите при търсене, и може да се прилага и за създатели на съдържание, които не са медии.

Според "Мета" линковете към новинарско съдържание са под 3% от това, което потребителите виждат във фийда си, и добавят, че те нямат икономическа стойност. Премиерът на Канада Джъстин Трюдо коментира през май, че подобни аргументи са несъстоятелни и "опасни за демокрацията и икономиката ни".

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм