Летище София се ангажира да постигне нулеви върлеродни емисии от дейността си до 2036 г. със само 15% компенсации.
Това заяви директорът ESG на летищния оператор СОФ Кънект Антоанета Стоянова, която взе участие в конференцията ESG - Investing in our future, организирана от Darik Business Review.
Какво е ESG и как влияе на бизнеса и инвестициите
"Когато става дума за летище, всички си представят един конкретен обект, пътниците, които преминават през него и самолетите, които кацат и излитат. Но летищният оператор, всъщност, е стопанинът на цялата инфраструктура и поддържа всички сгради и съоръжения.
Всички останали компании, които работят на летището, са негови партньори", коментира Стоянова.
"Представете си летището като един малък град - освен летищния оператор, там работят авиокомпании, търговци, предлагащи храни и напитки, таксиметрови превозвачи, фирми за отдаване на автомобили под наем, както и наземните оператори, които обслужват самолетите.
Така че летището не е просто инфраструктура, а една общност от хора и фирми, които живеят и работят заедно", обясни тя.
Какви са целите на Летище София?
По думите ѝ, стратегията на летището включва няколко цели. От 2022 г. летищният оператор СОФ Кънект има приет стратегически план, който е със срок от пет години.
Антоанета Стоянова, Летище София: Грижата за природата е нашата основна ценност
В него е заложена основната цел - от държавно предприятие летище София да се превърне в модерен петзвезден аеропорт по образеца на най-добрите в света.
Планът се основава на четири стълба - подобряване на пътническото преживяване, ефективността на работата на летището, позитивно въздействие върху околната среда и икономическо и социално въздействие върху общността и държавата.
"Една от основните цели е свързана с третия стълб - околната среда. Летище София има разработен план за декарбонизация, който предвижда до 2036 г. летището да постигне въглеродна неутралност за своите собствени емисии със само 15% компенсации.
Това означава, че всички инвестиции в намаляване на емисиите трябва да бъдат реализирани на територията на летището", каза още Стоянова.
Икономическото и социално влияние се измерва чрез ефекта върху брутния вътрешен продукт.
Според директорът ESG на Летище София, има пряка връзка между броя на пътниците, преминаващи през летището и икономиката - увеличение от 10% в пътникопотока води до ръст на БВП от 0.5% средно за година в дългосрочен план.
Летище Варна на 75 години (СНИМКИ)
Антоанета Стоянова разкри, че френският инвестиционен фонд Meridiam, който притежава 99% от капитала на СОФ Кънект, инвестира активно в зелена инфраструктура, като проектира, изгражда и управлява различни обекти, а летищата са само една група от тях.
Като инвеститор в СОФ Кънект, Meridiam има ангажимент към постигането на целите за устойчивост. Проектите на летището се финасират и от различни международни институции, като Световната банка, Международната банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка, които имат свои собствени критерии за екологично и социално отговороно поведение, които СОФ Кънект също спазва.
Какво включва стратегията за устойчивост на Летище София?
"В една среда със стоги изисквания и определен график, летището взе решение да разработи своя собствена ESG стратегия. Тя е фокусирана върху четири основни области - околната среда, хората, общността и устойчивата верига за доставки", обясни Антоанета Стоянова.
В сферата на декарбонизацията един от основните проекти на летището, който наскоро получи одобрение, е изграждането на фотоволтаична централа за собствено потребление. Очаква се тя да бъде готова в следващите две години.
Компанията има и план за въвеждане на електрически автопарк, а за специализираните автомобили, които за момента няма как да бъдат еликтрифицирани, тъй като технологиите все още не го позволяват, СОФ Кънект има сключен договор с доставчик на горива, чрез който да се възползва от програма за въглеродни кредити.
Отказване от единична употреба: Как да станем по-екологично осведомени и да намалим отпадъците
Антоанета Стоянова заяви, че летището тепърва ще се развива. Предстои основен ремонт на Терминал 2, където ще се вземат мерки за енергийна ефективност, както и изграждането на бъдещия Терминал 3, който ще бъде сертифициран по най-високите екологични стандарти.
"Надяваме се всичко това да се отрази положително на усилията за намаляване на въглеродните емисии, но в същото време сме наясно, че целите за увеличаване на пътникопотока през летището от 6 милиона годишно в момента до 8 милиона в бъдеще ще доведе до известен ръст в тях", каза Антоанета Стоянова.
ESG стратегията и служителите
"Ние имаме амбицията да станем предпочитан работодател в България и за да го постигнем, трябва да се грижим за благосъстояниета и увереността на служителите.
Добрият начин на живот, постигането на баланс между личните и служебните ангажименти, здравето и безопасността стоят в основата на ангажиментите на СОФ Кънект", заяви Антоанета Стоянова.
"Летището се стреми да ангажира служителите в поддържането и изпълнението на ESG стратегията, за да може тя да бъде припозната от всички. И показателите, постигнати до момента, са резултат от работата на всички дирекции и звена", добави тя.
По думите ѝ, едно от основните предизвикателства е как да бъдат обяснени параметрите на ESG стратегията на служителите, за да могат те да допринасят възможно най-ефективно за постигането на целите.
Едно от най-важните неща е обучението на служителите, но също и начинът, по който се подхожда към тяхното развитие.
Летището и общността
По отношение на общностите, компанията също има няколко програми, които ще бъдат изпълнени през следващите няколко години.
На първо място е ефектът върху общините в съседство на летището. В тази сфера СОФ Кънект има съвместни проекти с училищата и образователните програми в университетите.
"Инвеститорите от Meridiam установиха, че в България трудно се намират квалифицирани кадри с желание за работа на летището. В тази връзка, проведохме срещи с много университети от сферите на транспорта и икономиката. С някои от тях започнахме различни образователни инициативи.
Възобновихме и една стара традиция на летището, която се нарича Училище за авиация. В нея каним ученици от различни гимназии и техникуми да идват на летището и да слушат лекции за начина, по който работи", каза Антоанета Стоянова.
ESG - Investing in the future се проведе с подкрепата на Yettel, ОББ, Филип Морис България, Кока-Кола ХБК България, Аксенчър България, Кауфланд България, Летище София и Българска фондова борса.
Всичко за 49-ото Народно събрание четете ТУК
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts