
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) поиска от търговските вериги за храни информация за цени на продукти от миналите седмици, какви промоции са правени и прогнозни цени до 15 август, предаде Mediapool. От ведомството, ръководено от Росен Карадимов, обясниха този ход със секторния анализ, който се извършва за пазара на стоки от първа необходимост. КЗК прави тази стъпка на фона на неспиращи оплаквания от бизнеса, че регулаторите въвеждат репресивни мерки към предприятията около предстоящото въвеждане на еврото от 1 януари 2026 г.
Предприятията следва да предоставят пълни данни за продажбите и цените на определени продукти от първа необходимост, сред които: мляко, сирене, кашкавал, яйца, олио, брашно, хляб, месо, кайма и минерална вода, за периода от 21 юли до 4 август 2025 г., уточняват от КЗК.
Изискана е и информация относно провежданите промоции на всеки от посочените продукти за периода от 21 юли до 3 август 2025 г.
Допълнително търговските вериги трябва да представят планове с прогнозираните цени на дребно за разглежданите хранителни продукти, за периода от 5 до 15 август 2025 г., както и информация за това, при кои от всички хранителни продукти, които предлагат, предвиждат увеличение на цените през същия период и с какъв процент.
В предходните две седмици бизнеса реагира остро на промени на Закона за въвеждане на еврото. В крайна сметка с него се замразяват цените за 1 година до 8 август 2026 г. Промяна може да се обоснове само след доказване на натъпили обективни икономически фактори.
Още в средата на юли тази година исканите данни от търговските вериги “запалиха” спор между КЗК и НСИ. Тогава КЗК обяви, че институтът я възпрепятства за контрола по въвеждане на еврото, отказвайки да ѝ предостави данни за пазара на основни храни в България.
От ведомството обясняват, че в рамките на извършвания секторен анализ на пазара на хранителни стоки от първа необходимост, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) изиска от Националния статистически институт (НСИ) информация, която големите търговски вериги подават към националната статистика – включително данни за цени, продажби и търговски обекти.
От НСИ обаче посочиха пред Mediapool, че става въпрос за индивидуални данни, които им предоставят отделните търговски вериги. Еврорегламентите и Закона за статистиката забраняват разпространението им. НСИ единствено може да ги използва в свои анализи и да ги представя на обществото като обобщена информация.
