Не е тайна, че Барби отдавна е една от най-модерните играчки на пазара - от грижливо координирани изцяло розови визии до пищни вечерни тоалети, изработени в партньорство с Оскар де ла Рента.
Тази репутация се дължи до голяма степен на Карол Спенсър, 90-годишен бакалавър по изобразително изкуство, която през 1963 г. отговаря на обява във вестника, за да стане моден дизайнер на Барби, разказва CNN. Позицията тя заема в продължение на 36 години до 1999 г., което я прави най-дългогодишния стилист на фигурата.
"Когато се присъединих към компанията, работих с Рут Хандлър (изобретателката на Барби), която все още беше в Mattell. Веднага след като започнах работа, се влюбих истински в тази малка кукла, наречена Барби, и тя се превърна в моя страст", казва Спенсър в телефонно интервю от конгреса на Барби 2023 в Орландо.
Тази професия обаче е далеч от ранния живот на Спенсър. Родена през 1932 г. в Минеаполис, Спенсър казва, че отхвърля общоприетите женски стереотипи по онова време.
"Завърших гимназия през 1950 г. и по това време имаше основно пет работни места за жени. Можеше да бъдеш учителка, медицинска сестра, секретарка, чиновничка или съпруга и майка", споделя тя пред Business Insider през 2019 г.
Вместо това Спенсър се записва в Колежа по изкуства и дизайн в Минеаполис, за да изучава изобразително изкуство с моден дизайн, и след като завършва с бакалавърска степен през 1955 г., Спенсър заминава за Ню Йорк за стаж като "гост-редактор" в списание Mademoiselle (заедно с Джоан Дидион), преди да се премести в Милуоки за работа в областта на модния дизайн.
Седем години по-късно тя получава работа в Mattel и се премества в другата част на страната, за да изпълни това, което според нея е нейната съдба.
Тази кариера е отбелязана в наскоро преиздадената ѝ книга "Да облечеш Барби" (Harper Books), в която Спенсър разказва за някои от върховете на кариерата си като кутюриер в миниатюра.
"Когато погледнете назад към куклите Барби, те пресъздават историята и показват какво се е случвало по онова време, затова 60-те години на миналия век бяха едно от любимите ми десетилетия, когато работех с Барби", казва тя.
"Толкова много неща се случваха. Модата се променяше - от "периода на кутюриерите", когато висшата мода започва в Европа и се разпространява по целия свят, до огромното движение на младежката култура, появата на "новата" мода и прекрасните модели на Мери Куант. Появиха се прекрасни нови музиканти - например, Елвис Пресли и "Бийтълс". Беше много забавно да се работи по променящия се стил на Барби заедно с това", добави тя.
Спенсър обаче казва, че Барби никога няма да бъде позиционирана като авангард в това ново движение на младежкия трус.
"Облеклото и стилът на Барби трябва да са разбираеми за децата, затова винаги сме изчаквали модата да се утвърди, преди да създадем артикули за Барби", заяви тя.
Когато Барби се появява за първи път през март 1959 г., тя е представена като модел за тийнейджъри; лъскава алтернатива на хартиените кукли, които децата по онова време изрязват и с които играят. Макар че тесните стандарти за красота на Барби предизвикват недоумение в наши дни, Спенсър казва, че намерението на Хендлър винаги е било куклата да върви в крак с времето.
"Планът на Рут Хендлър е бил куклата да бъде възможно най-реалистична и да се развива с обществото.Тя е създадена, за да бъде интерпретирана и да се играе с нея по много различни начини", добавя тя.
С промяната на времето се променя и процесът на проектиране, отбеляза Спенсър. Докато днешните дизайнери работят на компютри, Спенсър и екипът дизайнери са работили върху модата по 3D модели на кукли, а не по чертежи.
"Екипът правеше всичко на ръка; от изработването на моделите, изрязването им до ушиването на миниатюрните дрехи, а след това правехме корекции. Мащабът на Барби е приблизително 1/6 от мащаба на истински човек и всичко трябваше да изглежда реалистично", обяснява дизайнерът.
Макар че Спенсър е най-дългогодишният член на дизайнерския екип на Барби, тя отбелязва, че от средата на 70-те до началото на 90-те години е имало трима дизайнери на куклата.
"Аз бях от Средния Запад и бях най-консервативният дизайнер. С мен бяха и Кити Блек Пъркинс, която беше афроамериканка и беше от Югоизтока, и Джанет Голдблум от Ню Йорк. Компанията искаше дизайнери от различни среди и всеки от нас имаше различни силни страни", каза тя.
Въпреки че по време на това интервю Спенсър не беше гледала филма и все още не знаеше дали някой от нейните дизайни ще се появи в него, тя каза, че сцените, които е видяла, остават верни на духа на дизайните.
"Дрехите използват вкуса на много от нашите дизайни, но все още не съм виждала директни реплики", каза Спенсър.
"Има много розово-бял гингам например, което е десен на плат, който сме използвали около пет или шест пъти през годините, но дизайнерката на филма (Жаклин Дюран) е осъвременила стиловете - както прави всеки дизайнер. Тя също така е трябвало да направи така, че визиите да са удобни на актьорите, които трябва да се движат и да поддържат вида на костюма", отбеляза Спенсър.
Самата Спенсър признава, че е възпроизвела миниатюрните костюми на Барби в размер за възрастни за себе си само два пъти, включително бродирана риза в уестърн стил, която носела със сини джинси, шапка и каубойски ботуши.
Личната колекция от Барби на Спенсър в един момент наброява повече от 500 кукли в дома ѝ в Лос Анджелис, включително 400 само в трапезарията ѝ. Макар да обича да се шегува, че в дома си никога не е сама, дизайнерката е в процес на намиране на "любящи домове" за обширната си колекция заедно с нейното Барби Магическо имение, обзаведено с миниатюрни мебели, събрани от пътуванията ѝ по света.
Има обаче някои кукли, които винаги ще останат с нея, сред които обичаната червенокоса Барби от 1992 г., облечена в шикозна рокля от златисто и синьо металик, и кукла Барби от 1996 г., посветена на Златния юбилей, с името на Карол Спенсър на гърба. "Тя ми е любима. Обичам я", разкрива дамата. "Аз съм единственият дизайнер, чието име е отпечатано върху кукла Барби и това наистина означава много".
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts