Не е тайна, че Барби отдавна е една от най-модерните играчки на пазара - от грижливо координирани изцяло розови визии до пищни вечерни тоалети, изработени в партньорство с Оскар де ла Рента.

Тази репутация се дължи до голяма степен на Карол Спенсър, 90-годишен бакалавър по изобразително изкуство, която през 1963 г. отговаря на обява във вестника, за да стане моден дизайнер на Барби, разказва CNN. Позицията тя заема в продължение на 36 години до 1999 г., което я прави най-дългогодишния стилист на фигурата.

"Когато се присъединих към компанията, работих с Рут Хандлър (изобретателката на Барби), която все още беше в Mattell. Веднага след като започнах работа, се влюбих истински в тази малка кукла, наречена Барби, и тя се превърна в моя страст", казва Спенсър в телефонно интервю от конгреса на Барби 2023 в Орландо. 

Тази професия обаче е далеч от ранния живот на Спенсър. Родена през 1932 г. в Минеаполис, Спенсър казва, че отхвърля общоприетите женски стереотипи по онова време.

"Завърших гимназия през 1950 г. и по това време имаше основно пет работни места за жени. Можеше да бъдеш учителка, медицинска сестра, секретарка, чиновничка или съпруга и майка", споделя тя пред Business Insider през 2019 г. 

Снимка: Minneapolis College of Art and Design

Вместо това Спенсър се записва в Колежа по изкуства и дизайн в Минеаполис, за да изучава изобразително изкуство с моден дизайн, и след като завършва с бакалавърска степен през 1955 г., Спенсър заминава за Ню Йорк за стаж като "гост-редактор" в списание Mademoiselle (заедно с Джоан Дидион), преди да се премести в Милуоки за работа в областта на модния дизайн.

Седем години по-късно тя получава работа в Mattel и се премества в другата част на страната, за да изпълни това, което според нея е нейната съдба.

Тази кариера е отбелязана в наскоро преиздадената ѝ книга "Да облечеш Барби" (Harper Books), в която Спенсър разказва за някои от върховете на кариерата си като кутюриер в миниатюра.

"Когато погледнете назад към куклите Барби, те пресъздават историята и показват какво се е случвало по онова време, затова 60-те години на миналия век бяха едно от любимите ми десетилетия, когато работех с Барби", казва тя.

Снимка: Getty Images

"Толкова много неща се случваха. Модата се променяше - от "периода на кутюриерите", когато висшата мода започва в Европа и се разпространява по целия свят, до огромното движение на младежката култура, появата на "новата" мода и прекрасните модели на Мери Куант. Появиха се прекрасни нови музиканти - например, Елвис Пресли и "Бийтълс". Беше много забавно да се работи по променящия се стил на Барби заедно с това", добави тя.

Снимка: Getty Images

Спенсър обаче казва, че Барби никога няма да бъде позиционирана като авангард в това ново движение на младежкия трус.

"Облеклото и стилът на Барби трябва да са разбираеми за децата, затова винаги сме изчаквали модата да се утвърди, преди да създадем артикули за Барби", заяви тя. 

Снимка: Getty Images
Снимка: Getty Images

Когато Барби се появява за първи път през март 1959 г., тя е представена като модел за тийнейджъри; лъскава алтернатива на хартиените кукли, които децата по онова време изрязват и с които играят. Макар че тесните стандарти за красота на Барби предизвикват недоумение в наши дни, Спенсър казва, че намерението на Хендлър винаги е било куклата да върви в крак с времето.

Снимка: Getty Images

"Планът на Рут Хендлър е бил куклата да бъде възможно най-реалистична и да се развива с обществото.Тя е създадена, за да бъде интерпретирана и да се играе с нея по много различни начини", добавя тя. 

С промяната на времето се променя и процесът на проектиране, отбеляза Спенсър. Докато днешните дизайнери работят на компютри, Спенсър и екипът дизайнери са работили върху модата по 3D модели на кукли, а не по чертежи.

"Екипът правеше всичко на ръка; от изработването на моделите, изрязването им до ушиването на миниатюрните дрехи, а след това правехме корекции. Мащабът на Барби е приблизително 1/6 от мащаба на истински човек и всичко трябваше да изглежда реалистично", обяснява дизайнерът.

Снимка: Unsplash

Макар че Спенсър е най-дългогодишният член на дизайнерския екип на Барби, тя отбелязва, че от средата на 70-те до началото на 90-те години е имало трима дизайнери на куклата.

"Аз бях от Средния Запад и бях най-консервативният дизайнер. С мен бяха и Кити Блек Пъркинс, която беше афроамериканка и беше от Югоизтока, и Джанет Голдблум от Ню Йорк. Компанията искаше дизайнери от различни среди и всеки от нас имаше различни силни страни", каза тя. 

Въпреки че по време на това интервю Спенсър не беше гледала филма и все още не знаеше дали някой от нейните дизайни ще се появи в него, тя каза, че сцените, които е видяла, остават верни на духа на дизайните.

"Дрехите използват вкуса на много от нашите дизайни, но все още не съм виждала директни реплики", каза Спенсър.

Снимка: Unsplash

"Има много розово-бял гингам например, което е десен на плат, който сме използвали около пет или шест пъти през годините, но дизайнерката на филма (Жаклин Дюран) е осъвременила стиловете - както прави всеки дизайнер. Тя също така е трябвало да направи така, че визиите да са удобни на актьорите, които трябва да се движат и да поддържат вида на костюма", отбеляза Спенсър.

Самата Спенсър признава, че е възпроизвела миниатюрните костюми на Барби в размер за възрастни за себе си само два пъти, включително бродирана риза в уестърн стил, която носела със сини джинси, шапка и каубойски ботуши.

Личната колекция от Барби на Спенсър в един момент наброява повече от 500 кукли в дома ѝ в Лос Анджелис, включително 400 само в трапезарията ѝ. Макар да обича да се шегува, че в дома си никога не е сама, дизайнерката е в процес на намиране на "любящи домове" за обширната си колекция заедно с нейното Барби Магическо имение, обзаведено с миниатюрни мебели, събрани от пътуванията ѝ по света.

Има обаче някои кукли, които винаги ще останат с нея, сред които обичаната червенокоса Барби от 1992 г., облечена в шикозна рокля от златисто и синьо металик, и кукла Барби от 1996 г., посветена на Златния юбилей, с името на Карол Спенсър на гърба. "Тя ми е любима. Обичам я", разкрива дамата. "Аз съм единственият дизайнер, чието име е отпечатано върху кукла Барби и това наистина означава много".

Снимка: Getty Images

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм