Промяната в Закона за движение по пътищата влезе в сила от 21 януари 2017 г. Поправката обаче не задължава гумите да са зимни или летни, тъй като в страната има райони с по-мек климат, а при температури над 7 градуса зимните гуми се износват много по-бързо и каучукът им губи качествата си. От 15 ноември до 1 март всички автомобили трябва да бъдат с гуми с дълбочина на грайфера не по-малка или равна на 4 мм.
Глобата за шофиране с износени или повредени гуми е 50 лева. Това обаче е общата сума, а не за всяка проблемна гума, както понякога сплашват патрулиращите служители на КАТ.
Смяната на гумите не е само за да ви вземат парите. Летните и зимните гуми се правят по раличен начин и крайният продукт има различни свойства. Летните гуми са от твърд каучук, който издържа на много високи температури, при които само леко омеква, но пък на студено става твърд като камък и губите сцепление. Зимните гуми пък са от мек каучук, който е предназначен да работи добре на студено, но има опасност да "изгори" през лятото и да се втвърди.
Шофирането с неподходящи гуми крие много опасности
Да, летните гуми се справят много добре на мокро, но конкретно, когато е топло. Когато застудее навън, твърдият каучук се втвърдява много и все едно карате на пластмасови гуми без никакво сцепление. Това се превежда в голяма вероятност от аквапланинг на мокро, а на сняг - в пилене на гуми на място, заривайки ви в снега. Също, ако прекалите с пиленето на гуми в снега, има вероятност да ги подпалите, колкото и студено да е навън.
Това че законът изисква само дълбочината на грайфера да е над 4 милиметра, не означава, че е добра идея да шофирате с летни гуми през зимата, особено ако ще се качвате в планината, където задължително трябва да имате вериги за сняг. Те не са много скъпи, даже са много по-евтини от пътна помощ по средата на нищото в дълбокия сняг. Правилните гуми правят огромна разлика в такива ситуации, а и даже ще ви спестят гориво.
Разликите между зимни и летни гуми не се свеждат само до вида каучук. Различна е и "шарката" на грайфера. На летните гуми има улеи, които минават по целия диаметър, предназначени за дъждовната вода. На зимните гуми такива улеи обикновено няма, или се формира подобен само на едно или две места, но той не е толкова ефективен за летен дъжд.
Недейте да експериментирате с грешни за сезона или стари гуми. Животът е по-ценен от парите, които бихте спестили, за да не си смените гумите.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts