Много български политици не знаят - още по-малко в Скопие и Тирана се знае това, че във френската конституция беше записан ясен текст, според който всяко ново разширяване на ЕС трябва да мине през референдум. При тази висока летва е абсолютно хипотетично приемането на нови държави-членки.

Това коментира в ефира на Дарик Стефан Манов, който от години живее във Франция.

В радиопоредицата „За медиите (само)критично” той разказа за публикациите във френските медии, свързани с френското председателство на ЕС и темата за скорошното посещение на президента Макрон в Украйна. Публикации, в които присъства темата за еврочленството на РСМ и Албания през призмата на това какво успя или не успя Макрон по време на френското председателство на ЕС.

Като че ли фокусът е върху това, че правителството в София с падането си дефакто прегражда възможността за процедурата за старт на преговорите с РСМ и Албания, посочи Стефан Манов.

Идеята за общност, която да допълва ЕС като структура 

Той посочи, че от години позицията на Макрон за разширяването на Шенген и разширяването на ЕС е с нюанси и трябва да бъде разчитана между редовете.

И напомни, че френското председателство е повдигнало въпроса за създаването на френска политическа общност, която да е като допълнение на ЕС като структура. Тя ще позволи да бъдат вкарани в предверието държави, които в момента кандидатстват и дълги години са в тази ситуация, за да им даде възможност за някаква  осезаема стъпка  пред  техните вътрешнополитически обществени мнения, обясни Стефан Манов.

Ясни знаци, че докато не се реформира ЕС, няма да има нови членове

Това е голямата дилема, тя беше спомената преди няколко седмици и от Шарл Мишел. Нека си спомним какво каза Макрон няколкократно за разширяването на нови членове – „преди да бъде реформиран няма да има нови членове”, каза още той.

В общи линии това е накратко и позицията на всички европейски държави за разширяването на ЕС изобщо – преди да се намерят механизми за взимане на решения без пълно мнозинство, няма да има приемане на нови страни, коментира Манов.

По думите му „тази линия, в която някакси сляпо вярват правителствата в Западните Балкани е всъщност една игра на лошо и добро ченге, защото никоя европейска държава реално не иска днес присъединяването на Македония, Албания и Сърбия в ЕС”.

„Дилемата е като че ли в това – как от една страна да се покаже европейска перспектива пред тези държави и в същото време как да се отговори на очакванията на общественото мнение в държавите-членки на ЕС, които в мнозинството си са срещу разширяването”, каза още Стефан Манов.

За Конституцията на Франция и референдума за разширяване на ЕС

„Това, което обществените мнения в Македония, Албания и другаде пропускат е един дребен детайл – Франция след плесницата на референдума през 2005 г., който отхвърли европейската Конституция, тогава основният дебат беше приемането на Турция.

Това, което много български политици изобщо не знаят – още по-малко в Скопие и Тирана се знае е това, че във френската конституция Ширак тогава записа с конституциоона реформа записа ясен текст – всяко ново разсширяване на ЕС трябва да мине през референдум. Френският народ трябва да бъде питан конкретно съгласен ли е дадена държава да стане нов член на ЕС”, обясни той.

„Нали разбрирате колко висока е летвата за един такъв референдум да се полчи отговор „да” при всичкия евроскептицизъм, който струи през последните години – който доведе до Брекзит, който доведе до това Марин Льо Пен да има 42 процента на изборите на втори тур и да има 89 депутата в националната асамблея на Франция. Нечуван досега резултат за бившия Национален фронт, сега Национален сбор”, коментира още Манов.

Според него това стъпало – на референдума, прави абсолютно хипотетично разширяването на ЕС с нови членове. Макар да има изключение, ако се събере достатъчно голямо мнозинство в Сената и в Националното събрание.

Гаранция ли е Франция?

Трудно би ми било да преведа на френски „гаранция-Франция”, коментира Стефан Манов на въпрос за изказването на лидера на ИТН Слави Трифонов по темата РСМ и предложението на френското председателство.

Той посочи, че Франция в момента играе роля на балансьор в ЕС, но нейната дума сама по себе си няма да реши нито в едната посока, нито в другата въпроса за приемането на РСМ.

„Така че „гаранция-Франция” – зад това наистина има малка доза истина, че сама Франция не може да гарантира нищо – нито в едната, нито в другата посока”, завърши Стефан Манов.

Чуйте целия разговор в ефира на Дарик. 

Подкрепата за „Дарик“ е осигурена от Фондация „Америка за България“. Изявленията и мненията, изразени в тази радиопоредица, принадлежат единствено на „Дарик“ и не отразяват непременно вижданията на Фондация Америка за България или нейните партньори.

Как се „превежда” на френски „гаранция-Франция”?