
Доналд Тръмп може и да не пие бира, но тази седмица той обърка плановете на много хора. В сряда бирата тихомълком се появи в списъка с продукти, свързани с алуминий, които потенциално подлежат на 25-процентно мито за внос в САЩ, съобщава Politico. Този ход, скрит в бюрократичен анекс и част от по-широка търговска война, отприщена от администрацията на Тръмп, накара европейските пивовари да изпаднат в объркване, а пиячите да се разпенят от ярост.
Използваният митнически код - „бира, произведена от малц“ - изглежда обхваща цялата бира, без значение как е опакована: в кенове, бутилки или кегове. Това е особено разочароващо за пивоварите, тъй като повечето други европейски храни и напитки се изнасят с по-ниска 20-процентна тарифа, което превръща бирата в една от най-засегнатите категории земеделски храни.
„Според начина, по който е формулирана, това се отнася за цялата бира, която е вътре, независимо от опаковката, но ние търсим разяснения“, казва един от представителите на индустрията. „Не е така, сякаш бирата е единственият продукт, който се предлага в кенове.“

През миналата година износът на европейска бира за САЩ достигна 1,1 млрд. евро, като сред най-продаваните марки са Guinness и Heineken. Около една пета от тази търговия, като стойност, се доставя в кенове. Митническият кодекс се прилага в световен мащаб - така че са засегнати дори водещи износители като Мексико, което доставя над 60 % от вноса на бира в САЩ.
Обхватът на тарифата кара компаниите да не са сигурни дали да изпращат - или да изчакват и да се надяват на изясняване. Белгийските пивовари, които и без това работят с ограничени маржове, се опасяват от продължително противопоставяне.
„Не знаем докога ще бъде в сила мярката и тази несигурност вече е вредна“, заяви Раф де Йонге, ръководител на групата на белгийските пивовари
С нарастването на объркването Министерството на търговията на САЩ поясни, че тарифата не е предназначена да се прилага за самата бира.
„Тарифите върху вносната бира се прилагат само за стойността на алуминиевото съдържание на бирената кутия, а не за самата бира“, казва Джефри Кеслър, заместник-министър в Бюрото за промишленост и сигурност към Министерството на търговията, в изявление, изпратено по имейл до POLITICO. „Вносът на празните алуминиеви кутии ще бъде тарифиран за пълната им стойност.“

Тръмп, който дълго време се въздържаше от алкохол заради битката на покойния си брат Фред със зависимостта, веднъж пусна на пазара собствена марка водка - „Дестилиран успех“, както гласеше слоганът.
Европейската комисия изчислява, че неговите мащабни нови мита - включително 20-процентна обща такса и отделни 25-процентни мита за автомобили, стомана и алуминий - ще засегнат до 70 % от целия износ на ЕС за САЩ на стойност около 380 млрд. евро.
Докато Брюксел се подготвя да реагира, официални лица казват, че умишлено забавят действията си, за да не изглеждат паникьосани - и за да спечелят време за евентуално договаряне на изход от ситуацията.
Последиците са и на национално ниво. Голяма част от алуминия, използван в производството на консерви в САЩ, идва от Канада, а американските металургични заводи не са оборудвани да произвеждат достатъчно количество от сплавта, използвана за опаковане на напитки.
Любителите на бирата са неспокойни. Във форума на Reddit r/beer, в който членуват близо половин милион любители на бирата, настроението е мрачно, а обидите по адрес на Тръмп - звучни. От страна на индустрията тонът беше по-дипломатичен.
„Бирата, както и виното, е продукт, обичан и от двете страни на Атлантическия океан, и е част от нашата култура от хиляди години“, заяви Джулия Леферман, генерален секретар на The Brewers of Europe, търговска група, представляваща хиляди пивовари в ЕС.
„Трудно ни е да разберем защо изглежда, че е понижен до “производен продукт от алуминий".
