Хипнозата е променено състояние на съзнанието, което дава достъп до потенциала на подсъзнанието ни и често активира самолечебните ни механизми. Всеки, който е под хипноза, е по-истински, отколкото в будно състояние. Маските падат, но в същото време никой не прекрачва границите, които не би прекрачил и в будно състояние. 

Така обясни "тайната" на действието на хипнотичните процеси председателят на Българската асоциация по хипноза Иво Величков, в седмия епизод на аудиосериала "Шифърът на тялото" по Дарик. 

Съзнанието ни има силата само да разбира, но това не е достатъчно. Подсъзнанието е това, което може да създаде автономни модели на промяна, допълни още той. 

Това всъщност е шифърът на тялото!

Мястото, на което се срещат съзнанието и подсъзнанието, e т.нар. Алфа ниво - на честота между 10 Hz и 15 Hz. Тук е силата на творческите процеси, търсените решения, мечтите... Психотерапевтът поясни как се активират различните части на мозъка ни, спрямо честотата, на която работи.

Съзнателните процеси в т.нар. Бета ниво, които са свързани с мозъчната кора, когато сме в будно състояние, се случват при честота на мозъчните вълни между 15 Hz и 30 Hz.

Дълбоката хипноза се случва в Тeта ниво, под 10 Hz, когато мозъчната кора не работи и в това състояние ние нямаме спомени. Най-успешните случаи в хипнозата са незабележими за хората, обясни председателят на асоциацията. 

Под 5 Hz e Делта нивото на мозъчните вълни, когато сме в дълбок сън.

В състояние на безсъзнателност, функционират само заложените в подсъзнанието ни механизми. По думите на известния психотерапевт понякога те функционират по-добре отколкото, когато сме будни. Има изследвания, които доказват, че човек възприема много неща, докато е в кома. Но как в това състояние обработваме възприетото - науката все още не знае, уточни Иво Величков. 

Как безсъзнателното, подсъзнателното, съзнателното и свръхсъзнанието съществуват заедно? - чуйте в епизод 7 на аудиосериала "Шифърът на тялото" с участието на Иво Величков, на darik.bg и в страницата на Дарик във Фейсбук.

Продуцент и редактор: Лалка Златанова

Монтаж, саунд дизайн и постпродукция: Петър Тодоров