Драстично поскъпване на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ у нас, ако бъдат приети промени в Кодекса за застраховането. За това предупредиха застрахователи на специална пресконференция. В промените се предвижда Националното бюро на българските застрахователи да бъде задължено да изплаща всяка отправена към него претенция.

Гонка с полицията по магистрала „Тракия“ завърши с катастрофа

„Това го няма в нито една държава, членка на системата Зелена карта“, обясни Стефан Софиянски, главният секретар на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ). "По този начин ще има фалирали застрахователи или ще има повишени цени на застраховката гражданска отговорност".

Кола с българска регистрация е била под обстрел в Украйна

Бюрото на българските застрахователи е частна компания и в него са парите на 16 застрахователни компании, обясни Борислав Богоев, председател на бюро “Зелена карта”. „Когато започнем да плащаме всички щети, дори и тези, за които няма документи, и се изчерпат парите, ще трябва да се обърнем към българските застрахователни компании и те ще осигурят средствата, защото бюрото трябва да разполага с такива. Но тези пари трябва да бъдат компенсирани отнякъде и това ще са премиите по застраховка „Гражданска отговорност“ и съответно от увеличаване на цената й за българските потребители“, обясни схемата Богоев.

Изгоря „Инфинити“, паркиран на бул. „Македония”

Приемането в кодекса на безусловно плащане на щетите при пътни транспортни произшествия в чужбина ще отвори широко вратите и на измамниците, които и сега непрекъснато пробват да получат пари от застрахователите, дори когато няма инцидент или пострадали, посочи председателят на бюро “Зелена карта”.

Взрив на кола бомба рани осем полицаи в Югоизточна Турция

Най-много такива измами се правят в Италия, поясни той. “Може да има измама относно несъществуващи ПТП-та, чуждият гражданин може да не е бил изобщо в България, пострадалото лице може никога да не е пострадал, както и сме наблюдавали. Най-фрапиращите случаи са за претендирана смърт при човек, който изобщо не се е раждал, тоест - с несъществуващо ЕГН“, обясни част от схемите Стефан Софиянски. Той даде за пример, че застраховка „Гражданска отговорност“ у нас е средно 250 лева, докато в Северна Италия е 250 евро, а в Южна Италия е 1000 евро. Ако започнем да изплащаме безусловно всяка застраховка на тяхна територия, то българските застрахователи ще фалираме. Другият вариант е и при нас застраховката да стане 1000 евро, но кой ще може да си позволи подобни цени“, категоричен беше Софиянски.

Как да подготвим колата за зимата?

“Когато настъпи едно застрахователно събитие, то винаги е подкрепено с документация. Нормално е всеки застраховател, който носи риска, да поиска да се запознае с тези документи, и вече след това да пристъпи към плащане. За съжаление, през годините съществуват недобри практики, при които се ползват фалшиви протоколи за инциденти, фалшиви медицински, въобще фалшиви събития", заяви и Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали при катастрофи.

От Асоциацията на българските застрахователи също се обявиха против законопроекта.

Поскъпна ли подготовката на колата за зимата тази година?

Според Нина Колчакова, главен секретар на асоциацията, няма никакви мотиви, за да се направи тази промяна в Кодекса за застраховането. „Тя ще постави българските застрахователи в неравностойно положение с техните партньори. В мотивите към законопроекта пише, че се прави, за да отговорим на изискванията за влизане в еврозоната, но аз никъде не съм видяла такова изискване от ЕК. Тази мярка ще бъде фатална за бизнеса”, аргументира се тя.

„Ние ще платим крайната сметка. В момента цената на „Гражданската отговорност“ за тежкотоварните камиони е една от най-високите у нас“, коментира Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България. Той даде за пример как в чужбина се опитват да източват българските застрахователи.

Техническата изправност на автомобилите трябва да се проверява периодично

“Последният случай беше в Гърция, след пътно произшествие, при което българският шофьор не е виновен, отнемат му документите, репатрират камиона, говорят му само на гръцки и накрая го карат да подпише документи, че е виновен за инцидента, за да го пуснат. В крайна сметка всичко отива към българския застраховател. Така че, ако от чужбина всякакви видове претенции бъдат отправени към нас и ние трябва да ги осъществим, то това ще бъде фатално за нас”, отбеляза още Димитров.

Кой ще бъде ощетен от нискоемисионната зона в София?

Според бранша законопроектът е бил вкаран спешно именно преди празниците и набързо е бил приет от Министерския съвет. „Пистата беше толкова бърза, че щеше да мине покрай Националното бюро на българските автомобилни застрахователи, без да разберем“, подчерта Богоев. И попита защо българите се правим на по-големи католици от папата, като "имаме прекрасно законодателство, а сами си създаваме проблеми".

Във вторник проектозаконът за промени в Кодекса за застраховането предстои да бъде обсъден на икономическа комисия в парламента.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм