Черният петък (Black Friday) отдавна не е петък, после престана да бъде и седмица… и днес официално е черен ноември. Промоциите започват с първия ден на месеца и не свършват, докато календарът не ударя 1 декември. Всеки ден нови оферти, нови изкушения, нови повод за онлайн кошници, препълнени с „неща, които ни трябват… може би“.
Черният петък вече е Черният ноември
Промоциите започват буквално с първия ден на месеца, споделя Радина Жeкова, част от екипа зад пакета за безплатно ежедневно банкиране на TBI Bank, супер приложението TBI Bank App и картата neon, тя вижда данните отвътре. Всеки ден излизат нови и нови оферти, а най-организираните потребители използват това време, за да правят сравнителни анализи между различни търговци. Вече не говорим за импулсно пазаруване – говорим за стратегии, за наблюдение на цените и за умно планиране.
И макар официално в България да има два Черни петъка – „българският“, който е в средата на ноември, и международният, който е в края – пикът тази година се усеща и в двата периода. Първият заради уикенда, вторият заради изтичащите оферти.
Какво купуват българите през 2025 г.?
Краткият отговор: техника.
Дългият отговор: техника + нещо ново и изненадващо - голяма бяла техника, смартфони, лаптопи и таблети.
Дрехите се продават предимно онлайн, където намаленията често са по-големи, отколкото във физическите магазини
Но има и една нова ниша, която започва да расте с впечатляващи темпове: онлайн курсовете – по личностно развитие, бизнес умения и финансова грамотност. По думи на Радина Жекова това е знак, че потребителят вече не вижда Черния петък само като „време да купи вещи“, а и като инвестиция в себе си.
"Когато отидем на работа в понеделник също забелязваме, че зачестяват покупките на почивки за Нова година и то в малките часове на денонощието, което означава, че се пазарува по всяко време на денонощието", добавя Радина Жекова.
TBI Bank: как се кредитира разумно в месец на масови покупки
"Ние доста по-рано започнахме кампанията си, за да помогнем на клиентите да бюджетират втората половина от годината. Още през септември стартирахме нашата кампания с възможност, когато клиент направи поръчка над 40 лева да я раздели на на 3 или 6 вноски без такса, а на 12 вноски – с минимална такса", казва Жекова.
Това позволява на клиентите да планират по-добре разходите си и да не усещат тежестта на големите покупки, особено когато пазаруват от големи вериги, в които TBI има физически консултанти на място.
Според данните им тази година е значително по-силна от предишната – тенденция, която може да е обвързана с подобряване на стандарта на живот.
Най-активни пък са купувачите в големите градове.
Еврото и психологията на харченето
Приближаващото приемане на еврото също влияе на потребителското поведение – но в две противоположни посоки. Част от хората са по-предпазливи и пестят, а други пазаруват активно „докато е по-евтино“.
Радина Жекова каза в предаването "Дарик кафе", че TBI Bank вече две години подготвя клиентите си за прехода – с двойна визуализация „лев/евро“ в приложението и със стабилен фиксиран курс, така че процесът да бъде по-плавен.
Киберпонеделник и съботата на малкия бизнес
Киберпонеделник тази година е по-слаб като усещане за промоции – просто защото се размива между морето от намаления.
Интересна е и друга световна тенденция – събота на малкия бизнес (Small Business Saturday), денят, в който се подкрепят малките квартални магазини. В България това все още не е масова практика, но според Радина има потенциал, защото точно тези бизнеси страдат най-много в месеца на гигантски промоции от големите вериги.
"Как можем да сравним големите вериги с малките магазинчета, собственика на малкия бизнес не може да направи намаление. Трябва да сме по-разумни с пазаруването и да отичтаме наистина от какво имаме нужда", казва тя.
Рисковете: фалшиви сайтове и кражба на данни
Колкото повече расте онлайн търговията, толкова повече растат и опитите за измами.
Затова TBI дава опция за пазаруване от над 200 проверени търговци, директно в приложението – без пренасочване към външни сайтове, с контролирана сигурност и кешбек програма.
Експерта казва, че голяма грешка, която обикновено допускат по-възрастните хора е да позволят на трети лица да се регистрират с биометрични данни в приложенията, които се възползват от личните им данни с цел злоупотреба.
Друг често срещан проблем е, че много от клиентите спира безплатните нотификации за пазаруване в приложенията и по този начин не могат да следят пазаруването си, ако станат жертва на злоупотреба.