Най-големият оператор у нас "Еконт Еспрес", който държи 40 на сто от пазара на неуниверсалните пощенски услуги, се отказва от пощенски услуги, за да се фокусира изцяло върху куриерските, които му носят стабилни приходи.

Това ще стане поетапно, като промяната вече започна и ще продължи до пролетта на 2026 г., съобщи основателят на компанията и мажоритарен собственик Николай Събев на страницата си във "Фейсбук" в началото на седмицата.

"Убедени сме, че в България времето за специализиране на логистичните компании от "правим всичко" до "правим нещо, но най-добре от всички" е настъпило", аргументира се бившият транспортен министър в кабинета на Кирил Петков.

Спирането на пощенските услуги

"Еконт" се изттегля от всички услуги, свързани с пощенския сервиз. Това са писма и малки пратки, пощенски парични преводи и масов разнос на реклама в пощенски пликове.

"Усилията за поддържане на тези услуги не носят добавена стойност на клиентите на "Еконт", които търсят "перфектната куриерска доставка", казва Николай Събев.

От началото на пролетта на 2026 г. основният фокус на "Еконт" ще е логистиката на пратки от онлайн търговията, посочва той.

Николай Събев напомня, че когато започва дейността си през 1993 г. с "Еконт", "в света не съществуваше понятието доставка до офис на куриер" и ние го въведохме първи. "Тази иновация, в комбинация с нашия гъвкав модел за наложен платеж, създаде сегашния стандарт за куриерска услуга в България", отбелязва той.

Новите технологии и е-търговията

Причината за смяна на курса не е случайна. През последните години ясно се очертава тенденцията към увеличаването на дела на куриерските услуги, които попадат в т.нар. неуниверсални пощенски услуги, спрямо универсалните пощенски услуги.

Общият обем на пазара на пощенски услуги у нас възлиза на 910 млн. лв. през 2024 г. Той е доминиран от приходите от неуниверсалните пощенски услуги (НПУ), които достигат 97% от общия пазар през 2024 г.

В абсолютни стойности приходите от НПУ нарастват с 13.4% през 2024 г. спрямо година по-рано. В същото време приходите от универсалните пощенски услуги бележат спад от 12.9%, сочат данните на КРС. Това показва анализът на пазара на пощенски услуги на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за 2024 г. 

Неуниверсалните пощенски услуги са куриерски услуги, хибридна поща, пощенски парични преводи и пряка пощенска реклама, като над 93% от приходите идват от куриерските услуги.

Причината за това е технологичният напредък, разширяващата се онлайн търговия, която у нас достига 50%, както и изискванията на потребителите за бързина, проследимост и качество на доставката, посочва КРС. През тази година тенденцията продължава възходящия си тренд, като електронната търговия и потреблението бележат силен ръст, а при куриерските услуги се налага и нов модел - оптимизират доставките чрез автоматизираните точки за достъп от клиентите по всяко време на денонощието.

Оборот от 400 млн. лв.

"Еконт Експрес" отчете приходи от 383.8 млн. лв. от дейността си през 2024 г. Това е ръст от 14% спрямо година по-рано, който се дължи основно на куриерските услуги. В същото време компанията отчете спад в приходите си от пощенските услуги. Печалбата на "Еконт" е близо 30 млн. лв. чисто за 2024 г.

През тази година компанията отчете скок в обемите от 4 милиона на 5 милиона пратки месечно. Това е причината да предприеме мащабна инвестиционна програма в логистика, сграден фонд и кадри, за да разшири капацитета си.

"Еконт" проектира 3 нови национални логистични центъра и разширява 2 съществуващи. Отделно наема по-големи помещения за офиси в градовете и стартира програма за подбор на кадри. От есента на 2025 г. към компанията се присъединяват по 40 нови души всеки месец. Повишено е основното възнаграждение на куриери и администратори с 50%, съобщава Николай Събев.

"Скоростта, с която растат обемите за доставка, в момента изпреварва скоростта, с която се изгражда физическата инфраструктура. Междинният резултат от това състезание с времето е, че имаме 3% ръст на забавените доставки. Заставам пред вас, за да се извиня за тези забавяния", казва Николай Събев. Той уверява, че в най-скоро време компанията ще разполага с пълния ресурс да управлява "тези и по-големи обеми с качеството, което очаквате от нас".

Слухове за преразпределяне на пазари

"Тези дни се чуват слухове и гръмки заявки за преразпределение на пазари и създаване на нови монополи. Някои чертаят схеми как да превземат бизнеси чрез административен натиск и нареждания. Гледаме на това с усмивка.

Тези хора не разбират едно основно правило на свободния пазар, с което ние живеем от 1993 година.

В техния свят успехът се гарантира с подпис на някой началник или с един голям уреден договор. В нашия свят успехът зависи от доверието на 4 милиона свободни граждани.

"Еконт" е изграден така, че да не зависи от държавни поръчки, от благоволението на властимащи или от корпоративни сделки на тъмно. Нашата стабилност се крепи на милиони индивидуални решения, които вие правите всеки ден - да изпратите пратка с нас, защото ви е удобно, сигурно и бързо.

По-лесно е да уплашиш един директор, отколкото да принудиш 4 милиона души да харесват насила услуга, която не струва.

Ние избрахме трудния път - да служим на вас, а не на схемите. Този път ни даде икономическа свобода, която никой не може да ни отнеме с декрет", посочва Николай Събев, цитиран от Mediapool.