В България все още масово се говори за проблеми в културата, както и в работата на институциите, ангажирани с тази по-изтънчена част от обществения живот. С активната си дейност обаче, Плевенска филхармония се открои като институт, прилагащ на практика над 90 % от възможностите, които предоставя Министерството на културата, а това доведе до реализирането на множество проекти през последните години, които станаха обект на вниманието на десетки хиляди зрители в десетки градове в цяла България.
Тук не може да не отбележим значението на неуморната и правилно насочена работа на огромния екип на Плевенска филхармония – от музикантите на сцената, до ръководното ядро на институцията – административния офис, ръководени от директора Любомир Дяковски, който заема поста вече трети мандат.
За Дарик радио, Любомир Дяковски каза:
„Успешно завършихме юбилейния сезон „70 години Плевенска филхармония“ и продължаваме тази традиция, както се правят например оперите на запад - „стаджоне“. Т.е. един проект го завъртаме 10 – 15 пъти в месеците март, юни, а после и есента, както беше с проекта „В света на музиката“ с Веско Ешкенази, Вероника Тодорова и Георги Милтиядов и музикантите от Плевенска филхармония.
Проект, който получи известност, както и признание в раздел „Проект на годината“ и „Музикант на годината“ в музикалните награди на БНР.
Наред с това представихме в редица градове и програмата „Музикална магия“ с Йордан Камджалов и невероятния кларинетист Атанас Маринов, съставена изцяло от класически произведения.
Обикновено публиката, когато чуе „класическа музика“ има някакъв респект и проявява притеснение. Хората дори предпочитат да не ходят на такива концерти, защото смятат, че класическата музика им е непозната и биха се чувствали неловко. Напротив, с произведенията, които подбрахме в този концерт, а аз присъствам на повечето концерти, публиката оживява след всяко едно произведение и казват: „Ах това съм го чувал! Но това е прекрасно!“…
Т.е. тази провокация към публиката стои на първо място, за да може тя наистина да получи и това, което очаква. Не само ние да се стремим да я водим в лоното на симфоничната музика, а и тя сама да се припознае там".
Дяковски посочи още няколко проекта, които бяха представени на българската публика през 2024-та година като концерта с авторска музика с участието на джаз пианиста Константин Костов с неговия Концерт за джаз пиано и оркестър и авторски произведения на Ангел Заберски и Христо Йоцов.
Той беше представен с премиера в Плевен, а след това в зала „България“ и Пловдив, като през месец ноември предстои гостуване в Русе и Варна.
„Продължаваме с провокациите и искаме публиката да продължи да пристъпва смело към тези концерти и все пак да имат предвид, че посещението на нашите концерти „води до зависимост“.
Любомир Дяковски припомни, че по време на ковид пандемията, музикантите от Плевенска филхармония вместо да си останат в къщи пътуваха заедно със световноизвестния цигулар Веско Ешкенази, както и с плеядата български музиканти като Хилда Казасян, Васил Петров, Живко Петров, Теодоси Спасов, Христо Йоцов, Борислав Йоцов, Мишо Йосифов, Димитър Карамфилов.
След лятната почивка през месец август, музикантите от Плевенска филхармония отново излизат по сцените в цялата страна и разбира се в Плевен.
Сред 14-те планирани концерти за месец септември, е участие за втори път в „Аполония“ 2024 с програмата „Световното кино в музика“, както и мащабният концерт в чест на 200 години от рождението на Антон Брукнер, в който ще бъде представена „Голяма меса“, написана от композитора. Концертът ще се състои за трети път в столичната зала „България“ на 20-ти септември и включва участие на Национален филхармоничен хор и солисти, заедно с Плевенска филхармония и ще е под диригентството на маестро Йордан Камджалов.
В първия месец от новия сезон на Плевенска филхармония в три града в страната - Плевен, Разград и Силистра ще бъде представена програмата "АББА Симфони" с Люси Дяковска и Милица Гладнишка.
През септември концерти ще бъдат поднесени на публиката и в градовете Добрич, Балчик, Ямбол, Сливен, Кюстендил, Елена, Монтана, Хисаря и Сандански.
Друг акцент още в началото на новия сезон 2024-2025 на Плевенска филхармония е провеждането на 32-то издание на Международния фестивал Лауреатски дни „Катя Попова“. Крупното музикално събитие в родния град на голямата оперна певица Катя Попова беше отложено през 2020 и 2022 г. поради ковид пандемията и сега то ще бъде възстановено.
Откриването ще бъде на 8 октомври с „Реквием“ от В. А. Моцарт и Концерт за пиано и оркестър със солист Сергей Давидченко, който миналата година е завоювал първо място на конкурса „Чайковски“ в Русия.
Програмата на Лауреатските дни ще продължи до 25 октомври като в концертите ще участват „Дианополис“, Симфониета Враца, които заедно с хор „Гена Димитрова“ ще изпълнят „Кармина Бурана“ от Карл Орф с участието на лауреати.
„В разговор съм с оркестъра на Софийското музикално училище, който ще гостува със свои лауреати, Оркестъра на НМА „Панчо Владигеров“, които ще представят две вечери също с лауреати“.
За пръв път в рамките на фестивала ще има и хорова вечер с участието на изпълнители от български хорове, лауреати от различни фестивали.
Любомир Дяковски отбеляза, че Международен фестивал Лауреатски дни „Катя Попова“, който се провежда под патронажа на Министерството на културата вече е на нивото на музикални форуми като „Софийски музикални седмици“, Мартенски музикални дни, „Варненско лято“, както и „Аполония“.
През месец ноември Плевенска филхармония ще отбележи и 75-годишнината на проф. Пламен Джуров с концерт, в който солист ще бъде пианистката Пламена Мангова.
Във връзка с доказано успешната работа на музикантите от Плевенска филхармония, директорът на симфоничния оркестър Любомир Дяковски посочи огромната роля на подписването на новата наредба за финансиране на културните институти в България от министъра на културата Найден Тодоров през октомври миналата година.
„Да, питат ме: там при вас в културата нали е много трудно и много зле… Темата за проблемите в сферата на културата е въпрос и на гледна точка, но в сравнение с миналата година, през 2024 г., първо самият Парламент отпусна повече пари и това, което е най-важното е, че най-после, след 8 години от въвеждането на разходния стандарт, който беше въведен в областта на сценичните изкуства, според който срещу един лев приход се получават съответно някакви суми в театрите, в симфониетите, оперите и филхармониите.
Това постановление от месец юни 2023 г. и влезе в сила от 1 октомври направи коренна промяна във финансирането, тъй като тези разходни стандарти бяха увеличени почти двойно. Така това даде възможност да стане така, че за подобна извършена работа и подобни получени приходи, ние ще получим приблизително двойно финансиране.
Така ще намалим малко скоростта, ще можем да отделим средства за издръжка, какти и най-вече за увеличение на заплатите на работещите в тази сфера“.
Директорът на Плевенска филхармония Любомир Дяковски посочи още, че към повишаването на парите за култура, са прогласувани и допълнителни средства за издръжка, и ние наистина трябва да кажем, кой свърши това и да благодарим на министъра на културата Найден Тодоров.
Смятам също, че ако министър Тодоров има време, би могъл да се справи с още една – две съществуващи рестрикции. Тогава ние в сферата на сценичните изкуства ще можем още да намалим броя на концертите и спектаклите, защото от една страна хората са на максимум, а от друга страна културният календар в страната се препълни“.
Още по темата
- Двама души “натискали копчето” в Министерство на културата по аферата с театрите
- Ремонтът на Концертната зала на Пловдив отново зацикли
- Блестящи солисти заплениха плевенската публика с музиката на Астор Пиацола/ВИДЕО-СНИМКИ/
- Йордан Камджалов: „Магията на музиката“ на Плевенска филхармония показва пълната актуалност на класиката