Диригентът Кирил Станков: Казах на поканата да дойда във Враца, че ще дойда, независимо какво ще дирижирам - прадядо ми е бил кмет на Враца!
Диригентът Кирил Станков: Казах на поканата да дойда във Враца, че ще дойда, независимо какво ще дирижирам - прадядо ми е бил кмет на Враца!
Концертът на Симфониета Враца на 20 ноември е наречен "Проклятието на Деветата, в ре минор". Диригентът Кирил Станков работи в Германия, където е първи капелмайстор и заместник-главен диригент в Theater Vorpommern.
Освен това Кирил Станков е дирижирал представления в оперните театри в Манхайм и Магдебург, оркестрови програми със Симфоничния оркестър на MDR, Deutsche Philharmonie Merck, Neue Philharmonie Munich, както и концерти с филхармоничните оркестри в Нойбранденбург, Йена и Фрайбург. Европейските му ангажименти включватучастия като диригент на Националния оркестър на Лотарингия във Франция и Черногорския симфоничен оркестър.
ЦигуларкатаН Яна Дешкова е първи концертмайстор на Симфоничния оркестър в Олборг, Дания, където е и гост-концертмайстор в симфоничните оркестри на Орхус, Трондхайм и Гьотеборг. Носител е на наградата за изключителен принос в музиката на регион Северна Дания.
В програмата: В.Моцарт - Увертюра към операта "Сватбата на Фигаро" Нилс Гаде -Концерт за цигулка и оркестър в ре минор, опус 56 - премиерно изпълнение и А.Дворжак - Симфония №7 в ре минор, оп 70.
Ето какво сподели за програмата диригент Кирил Станков: - чуйте в първия звуков файл
"Музиката на Дворжак е нещо, което може да се пее. Но в Седмата си симфония той е повлиян от Брамс и неговата школа. Там има мотиви, които трябва да се работят като механика на един часовник, прецизно, диригентът трябва да я организира.
Другата страна на цигулковия концерт – тя е трудна. Моцарт винаги е най-труден", споделя диригент Станков.
Според него, врачанските музиканти се справят много добре, "искат да работят, внимават и отговарят на моите изисквания. Имам чувството , че вече сме свързани заедно и на първата проба правят големи стъпки", похвали състава на Симфониета Враца диригент Станков.
- Доколко един диригент може да бъде съавтор на композитора?
- Ние буквално сме адвокатите на твореца, но в друг контекст сега в 2025 г. и заради това трябва да респектираме всичко, инструментите са други. Същественото е да гледаме духа на композитора и да го интерпретираме днес.
- Вие ли предложихте тази програма за концерта?
- Бях попитан искам ли да дойда да дирижирам, аз казах каквото и да е, ще дойда да дирижирам. Това е градът на моя баща и дядо. За мен е много носталгично. Прадядо ми е бил кмет на Враца, видях му снимката на влизане в залата.
Това ме прави емоционален – Константин Станков е прадядото- той е бил кмет на Враца през далечните 1913 - 1920г.
Яна Дешкова за първи път ще представи пред публика творбата на Гаде. " За първи път ще го свиря, абсолютно първия път е, дори с пианото не съм го свирила. Нилс Гаде е ученик на Менделсон. Музиката е много вокална, романтична, красива, за душата.
чуйте във втория звуков файл:
И за Дешкова участието във Враца навява носталгия, но от детските години: "Бях на 8 г. и първият ми концерт е с Врачанската Филхармония на Ботевите дни през 1986 г. До сега нося снимката си в калъфа на цигулката.Почти юбилей имаме. Оркестъра звучи прекрасно", каза още Яна Дешкова.
- Какво да очаква публиката от този концерт , г-н Станков?
- Един букет от най-важните епохи, ако може да се каже така, и една страхотна солистка, много хубава музика. Мойта славянска душа винаги започва да танцува и да се радва. Това пасва на хората, които обичат музика, с тези думи диригент Станков покани врачанската публика.
Концертът е утре , 20 ноември с начален час – 19.00 ч. Враца, Градска концертна зала.
Още по темата
- Фабио Армилиато: Операта ни обединява с истинските ценности и така създава мостове между хората
- "ИТАЛИЯ, НАПОЛИ" - концерт на Симфониета-Враца с легендарния италиански тенор ФАБИО АРМИЛИАТО
- Сбъдната мечта на музикантите от Симфониета Враца - роял Bösendorfer Concert Grand 290 ще слушаме в техните концерти
- Диригент Сандра Рагуза: Животът ми никога не е скучен, най-важното е да пресъздадем музиката жива, така както я е написал композиторът!