Системата за електронно таксуване на превозните средства, известна като "БГТОЛ", не може да проверява директно автентични ли са данните за изминато разстояние, по които се извършват плащанията на тол-такси. Това става ясно от отговор на агенцията "Пътна инфраструктура", изпратен до Дарик радио по Закона за достъп до обществена информация. Агенцията администрира системата, която беше изградена от компанията "Капш" срещу 180 милиона лева.
Според изисканата информация данните за географско разположение и изминати километри от превозните средства над 3.5 тона се събират от регистрирани доставчици на декларирани данни и се подават единствено към фирми за електронно събиране на такси, но не и до администрацията на пътната агенция. Справката на ведомството показва още, че за първите 5 месеца на тази година приходите от винетки и тол такси са със 100 милиона лева по-малко в сравнение със същия период на миналата година, когато всички превозни средства у нас се таксуваха с винетки.
От 1-ви март тази година превозните средства над 3 и половина тона не плащат за винетка, а се таксуват за километър изминато разстояние, съобразно екологичната категория и класа на пътя, по който се движат. Според договореното между държавата и представители на превозвачите у нас в тол системата са включени само автомагистралите и първокласните пътища, като първоначалните цени за километър бяха намалени, а второкласните пътища останаха с нулева цена за изминато разстояние.
Данните за географското позициониране и изминатите километри от такова превозно средство се събират от фирми, доставчици на декларирани данни, които според регистър на ТОЛ-системата са 21. Те ги подават към други фирми, които събират таксите за пропътувани километри, но не ги отчитат пред агенцията "Пътна инфраструктура", която администрира ТОЛ-системата. От регистрираните четири фирми, които трябва да събират тези такси и пари от винетни стикери, реално работят само две, става ясно от информацията на пътната агенция до Дарик.
Данните показват, че компанията "Интелигентни трафик системи" е събрала 104 милиона лева, което е 85 процента от общата сума на таксите, а делът на другата компания - "Конкорд смарт инфраструктура" - е 15 процента за първите пет месеца.
Според информацията ако за първите пет месеца на миналата година общо събраните пари от винетки са в размер на близо 222 милиона лева, през същия период на тази година от пътни такси са събрани само 122 милиона.
Предварителните договорки между правителството и превозвачите предвиждаха да се направи преглед на приходите в края на юни и да се вземе решение, дали държавата ще се върне към варианта с по-скъпа цена за изминат километър и увеличен обхват на пътищата, за които ще се плащат тол такси.