2%  е делът на цигарите без бандерол на територията на Кюстендил и Дупница за първите три месеца на годината,сочат данни на 5-те компании от „Инициативата срещу незаконната търговия“.

Резултатите показват, че в основната извадка от 20 града през първото тримесечие на 2021 г.има два града с нулево ниво на потребление на незаконни цигари – Стара Загора и Габрово, а в Асеновград, Пазарджик, Перник, Пловдив и Благоевград делът на цигарите без бандерол е над средното за страната, което заслужава внимание от страна на контролните органи.

Данните за 1-во тримесечие на тази година сочат, че само 1.8% от цигарите са били  без български акцизен бандерол, което е с 0.7 процентни пункта по-ниско от 4-тото тримесечие на 2020 г. , а в сравнение със същия период на 2020 г. нивото се запазва същото. С тези данни България продължава да държи изключително ниски нива на нелегална търговия с цигари, което показва, че институциите са постигнали устойчив успех в борбата срещу контрабандата.Постъпленията от акциз от тютюневи изделия за 2020 г.представляват 52% от общите постъпления от акцизи от всички акцизни стоки и са на рекордното ниво от приблизително 2,8 млрд. лв.

Въпреки усложнената епидемична обстановка през 2020 и 2021 г., проучването за нивата на незаконна търговия с цигари чрез събиране и анализ на празните опаковки от цигари на всяко тримесечие, което се провежда у нас от 2007 г. без прекъсване, продължава да се провежда, а тютюневите компании от „Инициативата срещу незаконната търговия“ оповестяват регулярно данните.

Опаковките на цигари без български акцизен бандерол, събрани и анализирани в рамките на изследването през 1-вото тримесечие,показват сравнима с предишните периоди тенденция –сред тях са опаковки, обозначени за безмитна търговия, или с неизвестни марки от типаillicitwhites (марки без аналог на легалния пазар, които са създадени единствено с цел незаконно разпространение) и фалшификати на известни международни марки. Запазва се и тенденцията еднии същи марки да остават водещи по дял на незаконния пазар.Болшинството от продуктите, фалшифициращи известни световни марки, имитират опаковки, предлагани на гръцкия пазар – със здравни предупреждения на гръцки език.