В някои отношения служителите от Поколението Z процъфтяват в новия свят на заетостта. Те са навлезли в работната сила във време, когато гъвкавостта е нещо обичайно, цифровата комуникация е повсеместна и служителите имат лостовете да искат от компаниите това, което желаят, пишат от Би Би Си.

В същото време обаче някои експерти са загрижени, че дистанционните и хибридните форми на работа вече водят до изоставане на някои работници в началото на кариерата им. Много от тези притеснения се въртят около липсата на нематериални елементи на работното място: липсата на непринудени разговори и неформални наблюдения, които традиционно учат младите служители как да действат. Някои експерти смятат, че във виртуалната среда начинаещите работници пропускат да възприемат жизненоважни сигнали, които направляват поведението, сътрудничеството и работата в екип.

„$500, за да излязат от вкъщи“: Южна Корея плаща на „самотни млади хора“ да се върнат в обществото

"Това се отнася най-вече за комуникацията", обяснява Хелън Хюз, доцент в бизнес училището към университета в Лийдс, Великобритания. "Това са неща като разбиране на нормите, ценностите и етикета: Кому трябва да се обадите? Как трябва да се свържете с тях? Дали някои хора действат извън границите на позволеното?"

Някога на този тип въпроси се отговаряше бързо в обстановка "лице в лице" - на бюрото или набързо в кухнята на офиса. Ориентирането в офисната политика също би било интуитивно, основано на фини, но осезаеми сигнали: фиксираните места за сядане обикновено показват йерархия; езикът на тялото подсказва кога колегите са най-близки. "Социалното сравнение е по-трудно в отдалечена или хибридна среда - не можете да видите всички около вас и да разберете как се справяте", казва Хюз.

Но при толкова много млади служители, които сега работят или дистанционно, или хибридно, някога естествената среща вече е заменена от допълнителен слой контакти, който по своята същност е по-сложен.  

Хюз казва, че това прави дори обикновените работни задачи по-трудни за изпълнение. "Неправилното общуване е лесно във виртуална среда; например, неправилно извеждане на тона от имейл. Може да липсва разбиране за това кога да се организира среща - дали е подходящо да се изчака и да се изгради списък с въпроси, или да се провежда обаждане всеки път, когато възникне въпрос."

Колко опасно е великденското преяждане и как да го избегнем

Без да могат да разберат поведенческите сигнали на колегите си в офисите, младите служители трудно могат да намерят правилния баланс между това да изглеждат прекалено нетърпеливи или бездейни, казва Хюз. "Те могат да имат по-широки притеснения относно това колко видими трябва да бъдат. В хибридна или отдалечена среда може да се окаже твърде лесно да изпаднат от радара и работата им да остане незабелязана." 

Резултатът, казва Хюз, е, че много от работещите в началото на кариерата дават приоритет на впечатлението, което правят на работното място - което води до поведение като презентизъм и отлагане - вместо на действителното им изпълнение на работата. "Те могат да задават твърде много въпроси, за да изглеждат заинтересовани, или изобщо да не задават въпроси, защото се притесняват как ще ги възприемат колегите."

В крайна сметка, казва Джеймс Бейли, професор по развитие на лидерството в бизнес училището на университета "Джордж Вашингтон" във Вашингтон, случайните срещи с колеги помагат за изграждане на доверие, което насърчава средата за поемане на рискове и иновации. "Случайността е голяма част от живота в офиса "лице в лице", която не може да бъде възпроизведена онлайн", казва той. "Някои от най-добрите ни идеи идват от разговори с колеги - ако искате да възпроизведете тези случайни разговори в Zoom, трябва да определите среща в календара на някого." 

Бейли казва, че ако предишният модел на обучение "лице в лице" не може да бъде актуализиран за новата ера на работа, наред с настоящите им предизвикателства, някои служители от поколението Z може да нямат лидерски качества, необходими за бъдещето. "Те може да не изпитват затруднения с изпълнението на конкретна задача самостоятелно, но може да останат с недостатъчно развити междуфункционални умения, които са необходими за възприемане на стратегически поглед върху цялата организация и ролята на лидера." 

Разбира се, не е вярно, че всеки млад работник, който е поне частично отдалечен, изпитва затруднения. Но за много от тези неопитни служители виртуалната работна среда може да засили стреса на новата работа. "Много от тези проблеми са все още тревоги за новите служители в типична офис среда, но дистанционната работа като че ли акцентира върху транзакционните аспекти", казва Хюз. 

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Четете актуалните новини за предсрочните парламентарни избори, анализи, коментари и всичко от деня на вота:

Парламентарни избори 2023 - Дарик

Следвайте ни във Фейсбук, TikTok и Инстаграм