Проектът за водоснабдяване на Пловдив, региона и част от Хасковска област с питейна вода от каскада „Доспат – Въча“, става национален. Това обяви в Пловдив служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Причините са основно две – осигуряване на мащабното финансиране, както и факта, че за реализацията на този мащабен проект са нужни обединените усилия на всички отговорни министерства и институции. Предстои да бъде сформирана работна група, която да изготви цялата нужна документация. Така се очаква дългогодишната сага с реализацията на проекта да приключи.
Необходимостта от реализацията на каскада „Въча“ е изключително голяма, както за Пловдивска, така и за Хасковска област, подчерта от своя страна и областният управител на Пловдив Ангел Стоев, който не пропусна отново да отбележи влошаването на качеството на питейната вода в двата региона.
В работната среща днес по проекта участваха и областният управител на Хасково Красимир Ангелов, кметът на града на тепата Здравко Димитров, изпълнителният директор на „Български ВиК холдинг“ Ирена Георгиева и експерти.
Проектът е жизненоважен за близо 1 млн. души от населението на страната, тъй като ще реши проблема с количеството и качеството на питейната вода в над 40 населени места от двете области. В последните години водоизточниците в тях намаляват, а водата в област Хасково е замърсена с метали и нитрати.
Министър Шишков информира още, че са предложени промени в проекта на Закон за ВиК, които предвиждат засилване на ролята на „Български ВиК холдинг“ по отношение на инвестициите и управлението на водния сектор. Ако промените бъдат приети от Народното събрание, холдингът ще може да се включи по-активно в реализацията на обекта.
Към днешна дата индикативната стойност на проекта за водоснабдяване от каскада „Доспат - Въча“ до Пловдив и Хасково е около 1 млрд. лв. Според арх. Шишков е редно той да се реализира с национално финансиране, тъй като това ще е гарант, че няма да има драстично поскъпване на цената на водата. Другите две алтернативи за строеж – чрез концесия или публично-частно партньорство, не гарантират това.
В Пловдив министър Шишков връчи Акт 16 на кмета на града Здравко Димитров за обновения стадион „Христо Ботев“ .
Бе обсъдено и стоителството на Източния обходен път на Пловдив, за който процедурите за строителство са на финален етап. Министър Шишков информира още, че в Агенция „Пътна инфраструктура“ започва да се работи по идеен проект за разширяване на магистрала „Тракия“ между София и магистрала „Марица“, защото трафикът е огромен.
Пред журналисти министър Шишков коментира и единните правила за пътно таксуване, заради които има опасност от европейски санкции. Той бе категоричен, че е направил опит да убеди депутатите в предишното Народно събрание, да одобрят промени в Закона за пътищата. „За съжаление те не го одобриха. Това, което сега правим, е нови промени в закона, които са публикувани за обществено объсждане и чрез Министерски съвет ще бъдат внесени за гласуване в парламента. Този казус е от 2019 г., т.е. част от наследените проблеми, които за съжаление колкото и да искаме да ги решим мигновено не зависят само от нас“, коментира арх. Шишков.
На въпрос какво наследство ще остави на следващия регионален министър, арх. Иван Шишков каза, че в момента АПИ извършва процедури за възлагания за текущи и основени ремонти, които следващият редовен кабинет ще може да възлага законово и сигурно.