• Испания е втората най-посещавана страна в света
  • Тя е най-предпочитаната дестинация за инвестиции в хотели в Европа
  • Барселона ще забрани всички краткосрочни наеми до 2028 г.
  • Протестите срещу масовия туризъм се разпространяват

Докато София се опитва да привлича туристи, независимо колко платежоспособни са, Испания прилага друга тактика. Затягане на контрола върху краткосрочните места за настаняване на туристи и стимулиране на инвестициите в луксозни хотели.

Правителството в Мадрид е принудено да предприеме мерки заради набиращите сила анти-туризъм протести, които вече се организират в топ дестинации като Барселона и Канарските острови. Според местните, апартаментите за краткосрочно отдаване под наем на туристи, налични в платформи като Airbnb например, подбиват цените на имотите и по този начин недостигът на жилища става драматичен. Затова и местната власт е решила до 2028 г. да забрани подобен тип отсядане за туристите.

Дарик

Всяка година Испания се посещава от 95 милиона чужденци, което я прави втората най-атрактивна дестинация в света след Франция. Страната привлича с история, кухня, музика, култура и плажове.

Getty Images снимка: Саграда Фамилия, Барселона, Getty Images

Туризмът е повече от добре развит, а сега правителството решава да смени курса – да привлича висок клас туристи, способни да отседнат в петзвездни хотели, да ядат в ресторанти със звезди „Мишлен“ (каквито има най-много именно в Испания), с две думи – качество, а не количество.

Трендовете в топ дестинациите

Кметът на Барселона Жауме Колбони заявява пред Ройтерс, че за да привлече по-добре „качествен туризъм“, той иска да намали пренаселеността и да даде приоритет на посетителите, които се интересуват от култура и гастрономия, и на международните конференции, например. Според Колбони хотелите могат да гарантират качеството и трудовите права по-добре от краткосрочните наеми, които ограничават достъпа на местните хора до жилища. През последното десетилетие наемите са се увеличили с 68%, а цените на жилищата - с 38%.

През последните години Мадрид се позиционира като луксозна дестинация благодарение на новите петзвездни хотели и изглежда, че този подход се отплаща: през юли туристите са похарчили средно 317 евро на ден, което е доста над средното за страната ниво от 195 евро и над 220 евро в Каталуния.

Getty Images

снимка: Гран Виа, Мадрид, Getty Images

В Тенерифе пък властите планират да добавят 1 000 легла в нови луксозни хотели в близост до район в оживения югоизток на острова, където вече има най-голяма концентрация на петзвездни хотели в Европа.

Искаме да се конкурираме не като дестинация с ниски цени, а като дестинация с високо качество“, заяви ръководителят на местния туризъм Лопе Алфонсо.

Според проучване на експертите в сферата на недвижимите имоти CBRE Испания е изпреварила Великобритания като водещ европейски пазар за инвестиции в хотели, особено в по-високата категория. Мадрид се класира на второ място, а Барселона - на шесто място сред 10-те най-големи европейски града, където се строят луксозни хотели. Инвеститорите купуват и стари хотели, за да ги превърнат в луксозни, като до юли в Испания четири- и петзвездните обекти са поскъпнали с 4,5% и 2,5% на годишна база. През юни цените на хотелите се повишиха със 7,18% на годишна база, изпреварвайки инфлацията и миналогодишното увеличение.

Getty Images

снимка: Барселона, Getty Images

Луксозните и лайфстайл сегменти имат голям потенциал за растеж в Испания“, казва Мануел Меленшон, управляващ директор на Hyatt Hotels за Европа, Африка и Близкия изток. Той казва, че базираната в САЩ група има за цел да има „много повече“ от настоящите си 50 хотела в Испания в момент на увеличаване на броя на пристигащите американски туристи.

Ангажиментът за качество е положителна и необходима стъпка за промяна на туристическия модел (на Испания)“, заявява Габриел Ескарер, главен изпълнителен директор на Melia, най-голямата хотелска група в Испания, като добави, че Melia ще продължи да залага на високия сегмент, който представлява 63% от портфолиото й и е увеличил приходите.

Риск?

Все пак може да се отчете и риск в новата испанска стратегия, тъй като повечето туристи са свикнали да търсят достъпни почивки в страната, отчасти заради голямото предлагане на нискотарифни полети. И докато търсенето на хотели се е увеличило с 9,5% през периода януари-юли, при туристическите апартаменти за краткосрочен наем то е нараснало с 27%.

Новата стратегия изисква и продуктът "Испания" да бъде ребрандиран като луксозна дестинация, а не приятно място за пиянски ергенски запои.

Getty Images

снимка: площад Сибелес, Мадрид, Getty Images

Много хора дори се съмняват в ползите от високия клас туризъм, който обикновено води до повишаване на цените цялостно, докато местните продължават да получават същите си заплати. В Тенерифе Алфонсо Булон, който ръководи протест срещу проект за хотел на плажа, заяви, че доходите остават ниски в градовете с луксозни хотели: „Туризмът не е от полза за жителите“, смята той.