Сеизмограф, сглобен и програмиран от ученици на ППМГ „Акад. Иван Ценов“ беше официално представен.

Уредът е монтиран в сградата на училището и свързан в международна мрежа, ръководена от Гръко-германското училище в Палини, Гърция, наш международен партньор по Програма Еразъм. При отчитане на земни трусове, съвместно с произволно избрани две училища от международната мрежа, нашите ученици могат да определят епицентъра на земетресение. Днес те направиха симулация на земетръсна вълна, за да демонстрират работата на калибрования уред и отчитането на амплитудата в реално време. Учениците поясниха явлението електромагнетизъм, което стои в основата на функциониращия сеизмограф.

Наред с това ученици представиха и експеримента на Ератостен, който сами проведоха.

За екипа беше изключително преживяване да участва в този проект съвместно с 80 училища от 30 държави. Експериментът е разработен от древно гръцкия астроном, географ и математик Ератостен, главен библиотекар на Александрийската библиотека. Неговото измерване на обиколката на Земята, направено преди около 2 000 години, е високо уважавано по негово време и поставя стандарт за години напред. Нашите ученици, ръководени от г-жа Пепа Павлова, учител по Физика и със съдействието на г-жа Ани Павлова и г-жа Калина Николова, учители по Английски език, направиха ясен и точен план за действие и в деня на пролетното равноденствие проведоха своя експеримент. Опитът се състоеше в първа стъпка - определяне точния час на пладне за нашата географска ширина и дължина с помощта на сайта timeanddate.com. След това, точно в 12,32 ч., учениците измериха сянката на пръчка, поставена на земята под прав ъгъл, определиха разстоянието от нашето училище до екватора чрез https://www.google.com/maps, с тригонометрични изчисления получихме важния ъгъл ????=43,23° и след пресмятане и обработка на данните, установиха каква е обиколката на Земята, каквото е целял и Ератостен. Техният резултат  от 40 005 km се приблизава отлично до действителния от 40 075 km, признат от науката.  Предстои онлайн среща с училище от европейска страна, с чиито екип нашият Екип Еразъм ще сподели своите резултати от експеримента.

Третият момент от представените дейности беше модел на умно улично осветление, което да намали отрицателния ефект на светлинното замърсяване. В опит да разкажат на по-малките ученици как трбва да изглежда разумното улично осветление, снабдено със сензори за движение, наши ученици изработиха макет, в който уличните лампи се задействат при засичане на движение в определен параметър. Решението е приложимо и в паркове и велоалеи и показва  мисъл за околната среда и осигуряването на истински тъмна част от денонощието, която да е полезна и за човешкото здраве. Макетът, както и сеизмографът, са програмирани от учениците със софтуер Ардуино. Учениците споделиха и за наблюденията на морски костенурки, засегнати от светлинното замърсяване, които те са наблюдавали по време на мобилността си във Френска Гвиана.

В Математическата гимназия  във Враца представиха сеизмограф, сглобен и програмиран от ученици

„Показаните дейности целят разпространение на резултатите от двата проекта със STEM насоченост, които се провеждат през настоящата учебна година в училището и са съфинансирани пот Програма Еразъм+ на Европейската комисия - „Пълен STR^5EAM напред“ и „Тъмната страна на светлината – светлинно замърсяване“.“, посочи техният координатор  Калина Николова.

В Математическата гимназия  във Враца представиха сеизмограф, сглобен и програмиран от ученици