
Три празни петролни и химически танкера са се отклонили от Ормузкия проток и са променили курса си. Това показват данни на сайта за проследяване на движението на плавателните съдове „Марин трафик“ (Marine Traffic), публикувани днес и цитирани от Ройтерс.
Това се случва на фона на нарастващата несигурност относно това дали Иран ще предприеме ответни действия и ще затвори жизненоважния за петрола воден маршрут след американските въздушни удари по ядрените съоръжения на Техеран.

„Мари Си“ и „Ред Руби“, които са били в баласт, а не превозвали товар, и преди това са плавали към протока, са пуснали котва близо до Фуджейра край бреговете на ОАЕ. Третият танкер - „Козан Мару“, е плавал в Оманския залив близо до омански води.
Японските компании „Нипон юсен“ и „Мицуи лайнс“ обявихa днес, че са инструктирали корабите си да сведат до минимум времето, прекарано в Залива, докато продължават да преминават през Ормузкия проток.
Повече от седмица насилие в региона кара плавателните съдове да ускоряват, спират или променят маршрутите си, отбелязва Ройтерс.
Решението на Вашингтон да се присъедини към атаките на Израел срещу Иран породи опасения, че Иран може да отвърне на удара, като затвори пролива между Иран и Оман, през който преминават около 20% от световните потоци петрол и газ.
Смущенията вече са очевидни, като танкерите избягват да прекарват повече време от необходимото в протока, съобщиха източници от индустрията.
Базираната в Сингапур „Сентоса шипброкърс“ обяви, че през последната седмица празните танкери, влизащи в залива, са намалели с 32%, а заминаващите натоварени танкери - с 27% спрямо нивата от началото на май.
„Козуиздъм лейк“, много голям превозвач на суров петрол, е достигнал протока вчера, преди да направи обратен завой и да се насочи на юг. Плавателният съд се обърнал обратно днес, възобновявайки пътуването си към пристанището Зирку в ОАЕ. Той е трябвало да зареди суров петрол в Зирку за доставка до Китай.
Друг подобен танкер „Саут лоялти“ направи днес подобен завой и остана извън протока. И двата източника от корабоплаването, той е трябвало да зареди суров петрол от иракския терминал Басра.
