През този месец ще бъде пусната платформа, в която всички търговци и производители ще бъдат задължени да подават най-високите и най-ниските цени на своите стоки два пъти в седмицата. Това обяви премиерът Росен Желязков по време на днешния блиц контрол в парламента.

В момента е подготвена платформа, която ще посочва какви са минималните и максимални цени на продуктите. Това ще бъде платформа, в която самите предприятия ще бъдат задължени два пъти в седмицата да предоставят тези данни и всеки гражданин ще има достъп до нея. Това каза министър-председателят Росен Желязков по време на парламентарен блицконтрол в Народното събрание в отговор на въпрос от народния представител Божидар Божанов от "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ).

Премиерът обясни, че остава да се определи обемът и обхвата на стоките и услугите по сектори и по групи, които следва да бъдат ангажирани като информация в тази платформа. Те ще бъдат повече от тези, които са в потребителската кошница, но няма да има данни за всеки вариант на даден продукт, а основните най-ниски и високи цени на определени продукти от продуктова гама, посочи Желязков.

Той коментира още и пиковете в някои цени на някои продукти, като каза, че според анализа на правителството тези случаи представляват по-скоро опипване на територията, маркетингова и ценова стратегия като вътрешен елемент от политиката на определени предприятия.

Премиерът даде за пример две предприятия, които „тестваха чувствителността на системата по отношение на бутилирана минерална вода в компонента от литър и половина“. В този случай е имало скок на цените над 80%, а в останалите гами от същия производител, от същата вода, са били непроменени. „Това е тестване на системата, дали имаше свръхреакция или не“, каза Желязков.

Министър-председателят коментира още, че еврото като валута е универсален измерител на стойност и като такъв не може да повлияе сам по себе си за промяна на цените нагоре и надолу. Той посочи, че обикновено цената на стоките и услугите се влияе от определени фактори, икономически – вътрешни за предприятието и външни.