Главният изпълнителен директор на Tesla, Илон Мъск, направи впечатляваща премиера на дългоочакваното роботизирано такси – Robotaxi. С уникален дизайн, включващ две врати тип "крило на чайка", и без волан и педали, това автономно превозно средство обещава да революционизира транспорта, пише Би Би Си.
Мъск заяви, че производството на тези таксита, с които пътник може да се вози без да управлява с волан, ще започне през 2026 г., като цената ще бъде под 30 000 долара, което ги прави достъпни за масовия потребител. Според него, този нов модел е ключов елемент в дългосрочната стратегия за растеж на Tesla.
Презентацията на Robotaxi предизвика силен ентусиазъм в социалните мрежи, но въпреки широката подкрепа от феновете на Tesla, инвеститори и анализатори предупреждават, че пред новите автомобили стоят сериозни предизвикателства. Въпросите около регулаторните изисквания и безопасността на автономните технологии все още не са напълно изяснени, което може да забави навлизането на тези иновации на пазара.
Безопасност
Главният изпълнителен директор на Tesla също така заяви, че очаква през следващата година в Тексас и Калифорния да се появи „напълно автономна технология без надзор“, която да се предлага в моделите Model 3 и Model Y на Tesla „разрешение там, където регулаторите я одобрят“.
Но това одобрение далеч не е гарантирано.
„Това е голямо парче метал, което се движи по пътищата с висока скорост, така че опасенията за безопасността са големи“, казва Самита Самаранаяке, доцент по инженерство в университета „Корнел“.
Амбициите на Tesla за самоуправление разчитат на камери, които са по-евтини от радарите и сензорите Lidar (Light Detection and Ranging), които са технологичната основа на много конкурентни автомобили.
Научавайки автомобилите си да шофират, Tesla планира да използва изкуствен интелект (ИИ), обучен от суровите данни, които събира от милионите си автомобили.
Но изследователската общност „не е убедена, че идеите на Tesla могат да предоставят желаните от нас гаранции за безопасност“, каза Самаранаяке.
Състоянието на пазара за роботизирани таксита
Внедряването на роботаксита срещна трудности, като автомобилите без шофьори, управлявани от дъщерното дружество на General Motors Cruise, бяха спрени в Сан Франциско, след като беше блъснат пешеходец.
Но секторът продължава да се развива.
В началото на октомври Waymo заяви, че ще добави Hyundai Ioniq 5 към своя автопарк от роботаксита, след като автомобилите преминат пътни тестове с технологията на компанията.
Гигантът в областта на превозите Uber също иска да добави повече автономни превозни средства към своя автопарк, за да разшири възможностите си за доставка и споделено пътуване на клиентите.
През август компанията обяви многогодишен алианс с разработчика на автомобили без шофьори Cruise.
Съобщава се, че китайската технологична компания Baidu също се стреми да разшири своето подразделение за роботаксита - Apollo Go - извън Китай, където превозните средства са активни в няколко града.
Още по темата
- Тото шанс: В разгара на кампанията Илон Мъск ще раздава по $1 млн. дневно на подписалите се в петиция
- Режисьорът на „Аз, роботът“ обвини Илон Мъск в плагиатство на дизайните му от филма
- Историческото кацане: SpaceX стартира петия си тестов полет на ракетата Starship (ВИДЕО)
- Имане Хелиф съди Мъск, Тръмп и Дж. К. Роулинг заради кибертормоз