На 89-годишна възраст почина една от най-обичаните и уважавани британски актриси – Дама Маги Смит. Семейството ѝ съобщи тъжната новина, оставяйки милиони почитатели по света в скръб.
Снимка: Маги Смит/ Getty Images
Маги Смит, позната с незабравимите си роли като професор Минерва Макгонъгол във филмите за "Хари Потър" и графинята Вайълет Кроули в "Абатството Даунтън", остави дълбок отпечатък в киното и театъра. През своята впечатляваща кариера тя получава множество награди, включително два „Оскар“-а за ролите си в „Премиерата на мис Жан Броуди“ през 1970 г. и „Калифорнийски апартамент“ през 1979 г.
Снимка: Маги Смит/ Getty Images
Новината беше потвърдена от синовете ѝ Крис Ларкин и Тоби Стивънс в изявление. Те заявиха: „Тя почина мирно в болницата рано тази сутрин, петък, 27 септември.
Маги Смит беше изключителен човек, в края на живота си беше с приятелите и семейството си. Тя оставя двама сина и петима любящи внуци, които са съкрушени от загубата на своята изключителна майка и баба.
Бихме искали да се възползваме от възможността да благодарим на прекрасния персонал на болница „Челси и Уестминстър“ за грижите и безрезервната доброта през последните ѝ дни".
Да бъдеш професор Макгонъгол: Как започва кариерата на Маги Смит?
Снимка: Маги Смит в ролята на професор Макгонъгол/ Harry Poter (стопкадър, ютюб)
През 1952 г., когато е на 17 години, започва работа като асистент на режисьора в Оксфордския драматичен театър, за която по-късно се оплаква, че не се изразява в нищо повече от „носене на безкрайни чаши чай и прислужване“, но благодарение на нея дебютира в ролята на Виола в „Дванадесета нощ“, а след това участва в пиеси като „Пепеляшка“, „Rookery Nook“, „Housemaster“, „Cakes and Ale“ и „The Letter“ на У. Съмърсет Моъм и „Правителственият инспектор“ на Николай Гогол.
През 1956 г. заминава за Ню Йорк, за да дебютира на Бродуей, където изиграва няколко роли в ревюто New Faces of '56 в театър „Етел Баримор“, а на следващата година се завръща в Лондон, за да участва в музикалната комедия Share My Lettuce. Тук тя играе срещу Кенет Уилямс, който остава неин приятел за цял живот и с когото се появява отново, за да спечели награди, в двусерийния спектакъл на Питър Шафър „The Private Ear and the Public Eye“ в „Глобус“ през 1962 г. „Тя е толкова изключителна, уникална актриса“, казва по-късно Уилямс за колежката си, като хвали усърдната ѝ работа по време на репетициите и си спомня с особена наслада за един скеч, в който тя играе домакиня, насърчаваща гостите си да се включат в парти игри, докато изкусно размахва наниз от мъниста около врата си, средата на тялото си и обратно, без да ги губи - трик, който се усвоява само с часове практика.
През 80-те години на ХХ в. Смит продължава успешната си паралелна кариера в киното и на сцената. Участва в главната роля срещу Майкъл Пейлин в „Частна функция“, комедия за хранителните дажби от военно време, написана от Алън Бенет, и в колоритната поддържаща роля на клюкарската братовчедка Шарлот Бартлет в „Стая с изглед“ на Мърчант Ивори, за която е номинирана за още един „Оскар“. Следва „Самотната страст на Джудит Хърн“ - изследване на характера, в което Смит играе неомъжената, разочарована жена от заглавието. На сцената тя играе Вирджиния Улф в пиесата на Една О'Брайън през 1980 г. в театъра на Стратфордския фестивал в Канада, а през 1987 г. участва в ролята на екскурзоводката Летис Дуфет в „Летис и Ловаж“ на Питър Шафър. Тя също така се събира отново с Бенет за неговия сериал „Говорещи глави“ както по радиото, така и по телевизията, като играе съпруга, която има афера.
Ролите в киното продължават да валят: Тя се снима заедно с Джоан Плоурайт и Шер в слабо автобиографичния „Чай с Мусолини“ на Франко Дзефирели, вдовица графиня в мистериозния филм на Робърт Олтман „Госфорд парк“, посветен на убийство в провинциална къща, и срещу Джуди Денч в „Дами в лавандула“, написан и режисиран от Чарлс Данс. Приема и главната роля на Минерва Макгонагъл във филмовата поредица за Хари Потър, като между 2001 и 2011 г. участва във всички части, с изключение на „Даровете на смъртта“, част 1. Междувременно постига може би най-впечатляващата си телевизионна роля като графинята на Грантъм в „Абатство Даунтън“, създадена от сценариста на „Госфорд парк“ Джулиан Фелоус - пресъздава ролята в два самостоятелни филма, излезли на екран през 2019 и 2022 г. След като изиграва ролята на сцената през 1999 г., Смит се радва на триумф в края на кариерата си в „Дамата във фургона“, мемоарите на Алън Бенет за жената, която живее на пътя му.