В последните дни в публичното пространство се появиха обобщаващи внушения, твърдения и атаки, които поставят под съмнение цялата индустрия на инфлуенсър маркетинга и работата на създателите на съдържание в България, на база на отделни казуси и конкретни примери.

            БАСС счита, че генерализирането е неприемливо и вредно - както за професионалистите, които работят етично и отговорно, така и за обществото като цяло. В същото време разбираме обществената чувствителност и подкрепяме проверката на всеки конкретен сигнал за злоупотреби.

            Важно е да се направи ясно разграничение между създател на дигитално съдържание и популярно лице с много последователи. БАСС представлява и подкрепя професионалните създатели на съдържание - хора, за които онлайн присъствието е основна и ежедневна работа, подчинена на договори, етични стандарти и отговорност към аудиторията. Уважаваме всички музиканти, актьори, спортисти и популярни лица от екрана, но не бива действията на всички популярни личности в България автоматично да се пренасят върху цялата общност от създатели на дигитално съдържание.

Инфлуенсър маркетингът е легитимен комуникационен инструмент, използван все повече от бизнеси, неправителствени организации, културни и образователни инициативи, както в България, така и в цял свят. Практики като заплащане за „мълчание“ по важни обществени теми, ако бъдат доказани, са в пълно противоречие с професионалната етика и БАСС ги счита за недопустими.

            Както във всяка индустрия, отговорността е преди всичко персонална. Възложители, агенции и създатели на съдържание работят заедно и при определени норми. Считаме за нередно единични случаи да се използват като аргумент за компрометиране на стотици професионалисти, които:

  • работят с ясни договори – включително клаузи, които регламентират участието им в политическо говорене и агитация;
  • обозначават платено съдържание;
  • спазват законодателството и етичните норми;
  • носят обществена отговорност за влиянието си.

            БАСС има разработен етичен кодекс и ясно заявява, че подкрепя прозрачността, обозначаването на платено съдържание и ясните правила, включително когато става дума за чувствителни обществени и политически теми. Асоциацията не участва в политическо говорене и агитация и не подкрепя използването на създателите на съдържание като инструмент за скрити политически кампании.

            Свободата на изразяване не отменя отговорността, но и критиката трябва да бъде коректна, аргументирана и насочена към конкретни действия и с конкретни имена, а не към цял сектор или цяло поколение.

Призоваваме медиите, организациите и обществените говорители да разграничават конкретни казуси от системни практики, да не демонизират професии и поколения, а при съмнения да търсят диалог с професионалните организации в сектора. Към брандовете и агенциите отправяме призив, че е време ясно да се прави разлика между политическо говорене и гражданска позиция - и това да намира израз в договорите и стандартите за работа.

            БАСС остава отворена за разговор, за предложения за допълване на етичния кодекс на асоциацията и за механизми за саморегулация, както и за съвместна работа за повишаване на стандартите, доверието и етиката в индустрията на създаването на съдържание в България.

Благодарим за вниманието!

Радостина Христова, председател на Управителен съвет

Климент Йончев, член на УС

Александра Богданска, член на УС