Две години след началото на мандата на кмета Васил Терзиев ще бъде направена първа стъпка към изграждането на нови паркинги в няколко района на София. Става въпрос за 9 многоетажни гаража, които би трябвало да бъдат изградени от частни инвеститори чрез концесия.
Предстои терените да бъдат одобрени от Столичния общински съвет, който да разреши и подготовката на концесионните процедури. След това параметрите на всяка отделна концесия ще се одобряват отново от общинарите.

Терените са посочени от работна група, в която влизат представители на общинския съвет и на администрацията. Става въпрос за общински имоти, отредени за паркинги. Подбрани са така, че строителството да се реализира бързо - да не се налагат сложни градоустройствени процедури, да няма археология, която да забави работата, да няма проблеми със собствеността, да имат връзка с пътната инфраструктура.
Идеята е многоетажните паркинги да бъдат готови в следващата година и половина. Това трябва да отвори нови 2000 места за паркиране. Съоръженията обаче няма да се ползват безплатно, както улиците и паркингите към блоковете в кварталите.
Тъй като средствата на общината за инвестиции са ограничени, многоетажните гаражи ще се правят в партньорство с бизнеса. За първите 9 терена е решено, че най-удачно е частни инвеститори да се намерят чрез концесия. Тоест, общината ще предостави терените си за изграждането на гаражите, инвеститорът ще осигури средства за построяването им, ще плаща и концесионна такса за времето на концесията - 25 - 30 години. Вложените средства би трябвало да се върнат от цената за ползването на съоръженията.
"Искахме изграждането на паркинги да не е откъслечна инициатива, а систематичен подход", коментира кметът Васил Терзиев. И добави, че са разгледани близо 270 терена, подадени от районните администрации. Те са отсети по няколко критерия и така се е стигнало до първите 9 терена за нови гаражи. Предстояло да се набележат още имоти за нови паркинги.
Набелязаните терени са в 7 района на София. "Това са терени общинска собственост и собствеността им няма да се промени", коментира зам.-кметът по транспорта Виктор Чаушев.
Най-много паркинги би трябвало да бъдат изградени в "Овча купел" - 3. Те ще са за общо над 700 коли. Планира се изграждането на етажен паркинг за 100-ина места до бл. 510 в "Овча купел". Теренът и сега се ползва за паркиране, но на едно ниво. Вторият терен в района е близо до метростнация "Мизия", а третият по бул. "Президент Линкълн".
В плановете на местната власт е включен и гараж с около 230 места в район "Подуяне" до метростанция "Хаджи Димитър".
В район "Сердика" набелязаният имот е до бул. "Генерал Николай Столетов", близо до Софийския затвор, а капацитетът е за около 300 автомобила.
Паркинг за около 250 коли се планира в район "Младост" при кръстовището на бул. "Александър Малинов" и ул. "Самара" (до метростанция "Бизнес парк").
В "Красно село" е планиран паркинг за 70 коли на терен до ул. "Добротица Деспот".
Теренът в "Надежда" се намира до ул. "Народни будители" и капацитетът на бъдещия гараж се оценява на около 115 автомобила.
Най-големият бъдещ паркинг би трябвало да е в район "Илинден". Там набелязаният терен е с площ от 6000 кв. метра. Той и в момента се използва за платен паркинг. С изграждането на етажно съоръжение биха могли да спират около 400 коли. Теренът се намира до 110-о училище.
Идеята е освен паркинги бъдещите съоръжения да имат и обществена функция - да са с озеленени покриви или на покрива да има спортни игрища, както строящия се в момента етажен паркинг до пазара "Ситняково" в район "Слатина", обясни кметът Васил Терзиев, цитиран от Mediapool.
За механизма за привличане на частни инвеститори за строеж на паркинги са обсъдени няколко възможни варианта. В крайна сметка се стигнало до решение за по-големите обекти да се търсят концесионери. За по-малките може да се ползва по-бързата процедура по учредяване на възмездно право на строеж, обясни председателят на групата на "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) Бойко Димитров. Той е и председател на работната група, отсяла първите терени.
За първите 9 съоръжения е предпочетено отдаването на концесия, тъй като така общината имала повече механизми за контрол над инвеститорите и може да постави ясни условия към тях като срокове за изграждане, размер на инвестицията и т.н.
При учредяването на право на строеж срещу някаква сума лостовете за контрол били по-малко.
Изцяло е отхвърлен вариантът за създаване на смесени дружества между общината и частни фирми. Причината е лошият опит на местната власт с подобни смесени дружества. За пример Бойко Димитров посочи съвместната фирма, в която е апортирана къпалнята "Мария Луиза", например. Въпреки че общината има дял в нея, на практика няма никакъв контрол.
"В момента, в който имаме 49% от собствеността в такава компания, на практика имаме 0%", коментира и кметът Васил Терзиев.
