Водещият американски производител на авиационна техника "Боинг" призна вина по случай, свързан с две фатални катастрофи със самолети 737 Max, съобщи Би Би Си.
2 катастрофи - 346 загинали
Първата бе в Индонезия през октомври 2018 г., а пет месеца по-късно и в Етиопия. При двете катастрофи загинаха 346 пътници и членове на екипажа.
И двете катастрофи са свързани с дефектни системи за управление на полетите. Компанията се признава за виновна и ще трябва да плати глоби за близо 250 млн. долара. Фирмата ще трябва да инвестира минимум 455 млн. долара за подобряване на безопасността, а Министерството на правосъдието на САЩ ще назначи специален наблюдател, който да я контролира.
"Постигнахме принципно споразумение за условията на разрешаване на спора с Министерството на правосъдието, което подлежи на оформяне и одобрение на конкретни условия", се казва в позиция на компанията.
Споразумението следва да бъде одобрено от съдия в САЩ.
„Сладка сделка“
Семействата на загиналите по време на полетите преди пет години обаче определиха това като "сладка сделка", която ще позволи на компанията да избегне пълната отговорност за смъртните случаи.
Като се признава за виновна, компанията производител на авиационна техника "Боинг", ще избегне зрелищния наказателен процес - нещо, за което настояват семействата на жертвите.
Безопасност
Компанията е в криза заради резултатите си по отношение на безопасността след двете почти идентични катастрофи със самолети 737 Max през 2018 и 2019 г. Това доведе до глобалното заземяване на самолетите за повече от година.
През 2021 г. прокурорите обвиниха "Боинг" в един случай на заговор за измама на регулаторните органи, твърдейки, че е заблудил Федералната авиационна администрация (FAA) относно своята система за контрол на полета MCAS, която е замесена в двете катастрофи.
Тя се съгласи да не преследва "Боинг", ако компанията плати санкция и успешно завърши тригодишен период на засилено наблюдение и докладване.
Но през януари, малко преди да изтече този период, панел на вратата на самолет на "Боинг", експлоатиран от Alaska Airlines, се взриви скоро след излитането и принуди самолета да се приземи.
При инцидента никой не пострада, но той засили контрола върху това какъв е напредъкът на "Боинг" в подобряването на безопасността и качеството.
Криминално досие
През май Министерството на правосъдието заяви, че е установило, че "Боинг" е нарушил условията на споразумението, което открива възможност за съдебно преследване.
Решението на "Боинг" да се признае за виновен все пак е сериозна черна точка за фирмата, тъй като означава, че компанията, която е виден военен изпълнител за правителството на САЩ, вече има криминално досие. Освен това тя е един от двата най-големи производители на търговски самолети в света.
Не е ясно веднага как криминалното досие ще се отрази на дейността на фирмата по сключване на договори. Обикновено правителството забранява или временно отстранява фирми с криминално досие от участие в търгове, но може да предостави освобождаване от отговорност.