Манията за пазаруване отмества вниманието ни от най-важното – свободният ни избор за истински ценните за нас неща, за да ни предложи неограничен избор от ненужни вещи. Така психотерапевтът Иво Величков обяснява психологията на пазаруването, което е „най-заразно“ в този период на годината – между черния петък и коледните празници. Той е категоричен, че всеки съвет „не пазарувайте ненужни неща“ има нулева стойност, докато сами не осъзнаем, че коледните празници всъщност имат съвсем друг смисъл.
Желанието да купуваме, и пак да купуваме, е свързано със склонността на човек да си предава стойност и ценност чрез вещи, които мисли, че имат стойност и ценност, обикновено защото просто са му продали добре дадена идея.
При много хора инстинктът за оцеляване в обществото се изразява през конформизма. Те се чувстват най-сигурни, когато правят това, което всички правят. Нашето съзнание работи през страха и то „смята“, че когато имаме повече ще бъдем по-спокойни. С чувството ни за несигурност психологията обяснява и импулсивното пазаруване. Дори и хората, които нямат финансова възможност, които обикновено си налагат прекомерни ограничения и лишават себе си, в името на това да зарадват близките си, са склонни по празниците да купят нещо безсмислено и дори вредно за децата си (например).
Шопинг терапията е като временна упойка за дамите и усещането, че пазаруването е лек срещу депресията, всъщност е кратко и преходно. А бумът в онлайн пазаруването, което е най-предвидимо за продавачите, се дължи на установената истина, че отложеното удоволствие е двойно удоволствие.
Как се стига до момента, в който не ние притежаваме вещите си, а вещите нас? И може ли да избегнем „капана“ на т.нар Nudging – механизмите на маркетинга, които карат мозъкът ни да подава сигнала „купувай“? – слушайте в предпразничния епизод на „Шифърът на тялото“.
Аудиосериалът „Шифърът на тялото“ със специалното участие на Иво Величков се излъчва всеки последен петък от месеца в ефира на Дарик радио.
Мoже да следите епизодите в darik.bg, YouTube и на официалната страница на Darik Пловдив във Фейсбук.
Продуцент и редактор: Лалка Златанова
Аудио и видео монтаж, саунд дизайн и постпродукция: Петър Тодоров
Още по темата
- „НОВОТО ВРЕМЕ“ с Аида Марковска: Симптомите на КРАЯ! Какво е добре да знаем, за да кажем СТИГА с достойнство?
- От Черен петък до Коледа: Как да подготвите сайта си за празничния сезон?
- 20% отстъпка в строителен хипермаркет „Алати“ на „Черен петък и събота“
- Как да не станем жертва на измама на “Черния петък”