Оперативният екип на пожарната в Пловдив се справи отлично по време на кризисната ситуация при наводеннията от края на миналата и началото на таза седмица. Това коментира в интервю за Дарик радио гл. инспектор Димитър Бришимов – началник на сектор "Пожарогасителна и спасителна дейност" към противопожарната служба в града под тепетата. По думите му в такава ситуация е най-важно да се селектират първо сигналите за неизбежна намеса. В оперативния център по време на наводненията, ръководен от ст. инспектор Веселин Брадистилов, са постъпили над 1200 сигнала за бедстващи хора и наводенени обекти в града.

Първите действия на сформираните 16 спасителни екипа са насочени към хората, изпаднали във воден капан под железопътния надлез на бул. „Марица Юг“ с бул. „Копривщица“, до моста на Университета по хранителни технологии и други кризисни места. Те са оказали помощ на майки с малки деца, бременни жени, закъсали автобуси от градския транспорт и такива, превозващи деца. Спешно са отводнявани болници и евакуирани хора на командно дишане и хемодиализа, възстановявано е електрозахранването на животоподдържаща апаратура в отделения по реанимации.

"Наблюдавахме всякакви случаи, но истината е, че голяма част от хората подцениха бедственото положение и именно те попаднаха във водния капан и затрудниха движението, включително и на спасителните екипи", отбеляза ст. инспектор Брадистилов. Работата на екипите е била затруднена и от онези, които са злоупотребявали с тежката ситуация. Той уточни, че усилията на втората група спасители са били насочени към обектите с висок риск от материални загуби.

Изключитено важни в понеделник са били и спасителните операции, насочени към градската инфраструктура. Освен на цялата апаратура, с която се управлява железопътният транспорт, е предотвратено наводняването и на много електрически табла на учреждения, болнични заведения и жилищни кооперации.

"На толкова много сигнали се отзовахме, че все още нямаме възможност да отразим всичко в електронната ни система", каза още гл. инспектор Бришимов. Той уточни, че вторичните наводнения от канализационната система са също изключително опасни, защото застрашават здравето на хората и са причина за допълнителни аварии.

Завишеният брой строителни разрешения, издаващи се несъобразно със съществуващата канализационна мрежа в Пловдив, изградена през миналия век, намаляването на броя на шахтите, заниженият контрол при приемането на новото строителство и полагането на нов асфалт върху старата канализация са основните проблеми на Пловдив, довели до последствията от последния порой, който буквално удави градът на тепетата.  Това заяви за Дарик строителният предприемач и инженер Валери Ангъчев. По думите му, в обикновеният гражданин битува мнението, че общинската управа няма единна политика за това как да направи Пловдив по-сигурен за живеене, а обяснение за това той лично няма.

Нито една канализационна система не може да поеме толкова голямо количество вода, обясни в ефира на Дарик радио и главният инженер на ВиК Пловдив Антон Гълъбов. По думите му в Пловдив климатът се променя и не е изключено природните аномалии да се повтарят по-често. Най-критичните точки, според него, са кръговото кръстовище на Скобелева майка, Коматевския възел и подлеза на ул. „Гладстон“, където местата са с по-ниски коти и колекторите не могат да поемат цялото количество вода.

Гълъбов обясни, че на ул. "Гладстон" колекторът е с фи 1000 и това е оптималният размер за града, който обаче може да поеме до 30 литра на кв. метър. "Направени са много допълнителни шахти по време на ремонтите и всички дъждоприемни съоръжения са 100% реновирани", категоричен бе той. В района на Скобелева майка и Коматевския възел ще бъдат изградени буферни зони, които ще могат да поемат първоначално големите количества дъждовна вода. Гълъбов припомни, че решението беше взето по време на заседанието на кризисния щаб.

По темата работиха Кирил Кирилов, Искра Койчева и Лалка Златанова: