
В началото на 2014 г. Върховният административен съд чрез свое решение обяви за незаконни мобилните камери на „Пътна полиция”. Вътрешното министерство беше принудено за около година да прекрати тази практика за видеоконтол.
След известно лавиране все пак експертите по пътна безопасност успяха да върнат камерите на пътя при условие обаче, че на метри от всяко мобилно устройство ще бъде поставяна обозначителна табела. До настъпването на летния сезон това задължение най-вероятно ще отпадне и шофьорите отново ще бъдат изненадващо заснемани в нарушение.
Още по темата чуйте от Ралица Гълъбова (в прикаченото аудио):
Намерението да бъде върнат стария ред на видеоконтрол с мобилните камери не е от днес. Въпрос на време беше да се намери начин за заобикаляне на рестрикцията, наложена от съда. Как точно ще звучат текстовете в закона, които ще разписват условията за функциониране на мобилни устройства, все още не е ясно. Според шефът на „Пътна полиция” комисар Бойко Рановски обаче консенсус по тази тема вече е постигнат:
„Ефективността на камерите и въобще на контрола с автоматизирани технически средства е доказан не само в България, ами във всички страни от ЕС. Полицейски екип да стои на пътя, да спре автомобила, да санкционира водач - това се използва вече много рядко във водещите страни. Навсякъде контролът е с автоматизирани технически средства, накъдето би трябвало да вървим и ние. Тогава и субективният фактор е по-малък - камерата заснема едно нарушение, то се обработва от други служители и няма контакт между контролен орган и нарушител.
Пускането на мобилните камери доведе до резкия спад на произшествията през 2010 - 2011 г. Това, че една година мобилните камери не работиха ефективно, нямаше как да не даде отражение, и това се вижда в годишните статистики за 2014 - 2015 г. Миналата година за седем месеца, през които работеха ефективно мобилните камери, имаме наложени 230 хил. нарушения и имаме издадени 230 хил. електронни фиша. Контролът над скоростта е много важен - скоростта е нарушението, което води до големия брой ПТП-та с голям брой загинали и ранени. Ако успеем да повлияем върху скоростта и накараме водачите да спазват разрешените скорости за движение, тогава и произшествията ще бъдат по-малко.
Знаете, че в момента предстои гледане на второ четене в комисия за промените в Закона за движение по пътищата. Надяваме се, че има разбиране тази разпоредба за обозначаване на местата за контрол да отпадне поне за мобилните камери. Стационарните камери ще си останат на местата, на които са монтирани, те също са обозначени със знаци, но хората вече ги знаят. На тези места нарушенията са малко, но след това всеки продължава да си кара, както си иска."
А как ще отговорите на вероятното обществено недоволство, което ще възникне, тъй като забраната беше по постановление на съда, според което хората няма как да не бъдат уведомени, че са заснети?
„Ние не заснемаме хората, заснемаме автомобили. И заснемаме автомобили само на водачи, които нарушават правилата. Водачите, които спазват правилата няма да бъдат заснемани и санкционирани.
Все пак ние сме контролен орган и имаме задължения, вменени със закон, които трябва да изпълняваме - за обозначаване на местата, за поставяне на знаци, за обявяване в интернет, за качване по сайтове. Ако всички тези изисквания затрудняват работата, би трябвало да се обмисли дали да не бъдат променени."
Бойко Рановски обясни, че очаква след празниците предлаганите промени да бъдат разгледани в парламентарната транспортна комисия. По думите му освен повишаване на качеството на контрола, отпадането на изискването за обозначителни табели е необходимо и по друга причина. „Пътна полиция” е стартирала процедура за набавянето на нови 28 преносими камери, които могат да бъдат поставяни незабелязано на определено място от пътя, без там да има патрулен автомобил:
„Преносимата камера трябва да се занесе от един служител на мястото за контрол, да се позиционира и контролира. Този служител може да не е с автомобил - тогава, по сега действащите разпоредби на закона, трябва да занесе и пътен знак, което пак ще затрудни работата му. Трябва за всяка преносима камера да има автомобил, с който да се занесе знака, да се закара на мястото за контрол, да се позиционира и постави. А това създава допълнителни пречки пред работата на служителите."
Шефът на „Пътна полиция” обясни, че в момента полицията продължава да разполага с общо 148 мобилни камери за контрол на скоростта. Около 1/3 от устройствата обаче са повредени:
„В момента от тези 148 камери, между 40 и 50 броя са повредени и трябва да претърпят съответния ремонт. В момента имаме подготовка и готов договор, единствено остава да се положат подписите за следгаранционна поддръжка на тези камери, и по най-бързия начин неработещите ще бъдат ремонтирани."
Въпреки че експертите по пътна безопасност са единодушни около становището, че автоматизирането на контрола и отсраняването на човешкия фактор е пътят към превенция на катастрофите у нас, все пак, оказва се, че не се използват всички възможности. Докато „Пътна полиция” чака увеличаване броя на видеокамерите, с които контролира превишаващите скоростта шофьори, АПИ разполага с повече от 300 устройства за автоматичен преброителен контрол на пътя, разположени в цялата страна. За камерите са похарчени повече от 10 млн. лв. Каква е причината обаче те да не се използват за целите на „Пътна полиция”?
„Камерите, които се използват от АПИ, са камери, които следят трафика. Това не са камери, които правят измерване. Камерите, засичащи скоростта, имат радар в системата, който прави измерването. За да се използва такъв уред, той трябва да е одобрен от Български институт по метрология и трябва да е минал съответните проверки. Т.е. камерите, които се използват от АПИ в момента не могат да бъдат използвани за такива цели."
А за в бъдеще смятате ли, че е възможна такава промяна на техническото оборудване, за да могат да бъдат използвани?
„Тези камери са над 300. В момента обаче проекта, по който са изградени тези камери, не позволява те да бъдат използвани за други цели."
Видеозаснемането, което беше въведено експресно заради поредния скандален случай на корупция от пътен полицай, също претърпя промени. То беше разпоредено от бившия вътрешен министър Веселин Вучков и целеше записване на абсолютно целия процес от проверка на пътя. Освен това промяната бе съпътствана от ясно разписани обстоятелства, при които полицай можеше да спира шофьор на автомобил. Гръмко оповестените антикорупционни мерки обаче бяха тихомълком изменени много скоро от новия вътрешен министър Румяна Бъчварова.
„Политиката на министерството за борба с корупцията е насочено към това всички проверки да бъдат под някакъв контрол. В момента имаме 120 автомобила, оборудвани с камери за заснемане дейността на служителите. И проверките на пътя се извършват основно с такива автомобили. Също така има заповед на министъра на вътрешните работи, че проверките по Закона за движение по пътищата могат да бъдат извършвани само от служители на Пътна полиция, служители на група "Престъпления по пътищата" и в звената "Сигма". Други служители нямат право да правят проверки по Закона за движение по пътищата. Работи се и в насока да бъдат оборудвани всички автомобили на Пътна полиция с такива камери за заснемане на дейността, за да могат повече автомобили да извършват проверки."
Т.е. не всички проверки на пътя в момента заснемат работата на „Пътна полиция" и самата проверка?
„120 автомобила са оборудвани и при спиране и извършване на контрол се заснема дейността. Останалите служители, които разполагат с необорудвани автомобили, могат да взимат отношение само при видимо нарушение, извършено в присъствието на контролния орган."
От „Пътна полиция” отчитат сериозен брой произшествия, както по време на великденските празници, така и в рамките на междинните работни дни преди Гергьовден. За последните четири дни от началото на месеца в страната са станали 55 тежки катастрофи с 6-ма загинали и 72-ма ранени. При 4 от смъртните случаи най-вероятната причина за катастрофата е превишена скорост.